Anonymt begärt ut handlingar, kommenteras sedan

Start Forum Öppenhetsforum Anonymt begärt ut handlingar, kommenteras sedan

Detta ämne innehåller 2 svar, har 2 deltagare, och uppdaterades senast av  Maxi 2 veckor, 6 dagar sedan.

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare

Maxi

Hej!
    Begärde som anställd i en kommun ut mejlbloggar och protokoll anonymt. Ett par veckor senare ringer min närmaste chef upp mig och avhandlar olika ärenden bland annat sådant som är orsak till att jag begärt ut offentliga handlingar anonymt. Under samtalets gång nämner han liksom i förbigående att han tycker sig veta (”…eftersom du begärt ut handlingar…”) att det är jag som begärt ut handlingar (vilket ju stämmer).
    Känner till reglerna som säger att man inte får göra efterforskningar mm; gör min chef något fel i förhållande till annat som reglerar när man begär och får utlämnat handlingar enligt offentlighetsprincipen? Med andra ord, får han uttrycka sig så här när jag faktiskt anonymt agerat?

Per Hagström
    Moderator

Man skulle kunna tolka det som att din chef kommer med det här påståendet i förhoppningen om att du ska säga något som bekräftar att det är du som ligger bakom den anonyma begäran. Det står så här i 2 kap. 14 § tredje stycket tryckfrihetsförordningen:

”Myndighet får inte på grund av att någon begär att få taga del av allmän handling efterforska vem han är”

Mot den bakgrunden tycker jag att din chefs uttalande var olämpligt.

Maxi

Hej igen!
    Enligt kommunens registrator kan förklaringen till mins chefs uttalande vara: ”Dessutom signalerade din mejladress vem du är till undertecknad.” Med undertecknad förstås de chefer vars handlingar jag begärde ut, vilket är min tolkning. Hon menade för övrigt att min specifika tidsperiod i sammanhanget också kunde signalera att det gällde mig. Enligt Datainspektionen är all slags information som direkt eller indirekt kan hänföras till mig att räkna som personuppgifter enligt personuppgiftslagen. Har kommunens registrator gjort något fel, i den mening att hon borde dolt min mejladress?
    Tack för all hjälp!
    Vänligen Maxi.

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
Svar till: Anonymt begärt ut handlingar, kommenteras sedan
Din information: