Är en Fackförening en myndighet? Lyder under OSL, eller?

hem Forum öppenhetsforum Är en Fackförening en myndighet? Lyder under OSL, eller?

Detta ämne innehåller 2 svar, har 2 deltagare, och uppdaterades senast av  EA 1 månad sedan.

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    Svar

EA

Hej!

Tack för hjälpen sist – det gav effekt!

Nu nästa – detta fick jag per mail idag av min ombudsman/jur.kand. och hennes seniora kollega/kanslichef på vår lokala fackförening med styrelse etc.

”Vad gäller handlingar hos oss är de endast till stöd för oss i vårt arbete. Vi lämnar inte ut dessa.

Du får återkomma till oss med besked om du önskar fortsatt stöd i de delar vi förklarat att vi kan bistå med.

Med vänlig hälsning

X Xson

Kanslichef på X fack förening

Min ombudsman har varit delaktig under 3 år i min sjukskrivning och kamp med arbetsgivaren och varit med på minst 15 möten och INGA mötesprotokoll el andra ANT har jag fått ifrån henne under denna tid! Hur ska man då kunna bedöma hennes handläggning och kunskaper?

Har jag rätt att få ut dessa handlingar enl TFL el OSL el annat? Det är väl klart att jag finns som ”ett ärende” med tillhörande akt!

Får en fackförening neka fortsatt hjälp för att man är kritisk mot deras kunskaper alt handläggning? Jag kan bara notera att dom är med på alla möten, jag har inga anteckningar fått och jag kan inte se att dom fört min sak framåt. Får man inte framföra undran och kritik då..? Utan att jag får ut handlingar, så är man ju återigen rättslös…

Tacksam svar snarast, då detta är aktuellt att reda ut nu.

Trevlig sommar!
    EA

Per Hagström
    Moderator

Hej igen! Nej, du kan inte få ut handlingar från fackföreningar med stöd av TF om nu inte fackföreningen har skickat in handlingarna till en myndighet och du kan begära ut dem där. Jag känner inte till vilka regler som gäller internt inom fackföreningar om en medlem vill ha ut en facklig representants anteckningar. Det kanske står något i stadgarna? Din fråga om när en fackförening kan neka hjälp ligger tyvärr utanför området handlingsoffentlighet så det är inget jag kan svara på.

EA

Tack ändå Per!

Känns ju mycket märkligt, men tacksam för ditt svar. Men yttrandefrihet har vi väl avs även det som involverar fackföreningar?

Trevlig sommar,
    Erika 😉

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
Svar till: Är en Fackförening en myndighet? Lyder under OSL, eller?
Din information: