Avgift för sekretessprövning?

hem Forum öppenhetsforum Avgift för sekretessprövning?

Detta ämne innehåller 1 svar, har 2 deltagare, och uppdaterades senast av  Per Hagström 2 veckor, 3 dagar sedan.

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Författare
    Svar

Mattias

Hej,
    Jag har begärt ut ett antal handlingar, som finns digitalt, hos Länsstyrelsen och fick följande svar:

”För utlämnande av de begärda handlingarna ska Länsstyrelsen ta ut en avgift. Arbetet med att ta fram och sekretesspröva beräknas ta 1-2 timmar i anspråk. De begärda bilagorna uppgår till 24 stycken.

Avgift tas ut enligt följande:

I fall där handlingar finns lagrade elektroniskt är det istället arbetstiden som utgör utgångspunkt för beräkningen av avgiften. En avgift tas ut för beställningar som tar mer än tio minuter att utföra. Avgiften är 80 kronor per påbörjad tiominutersperiod från och med den elfte minuten. Det innebär att kostnaden för första timmen blir 400 kr och följande timme 480 kr.”

När jag kollar runt uppfattar jag att myndigheter inte har rätt att ta betalt för arbetstid i samband med utlämnandet, bara en kopieringsavgift.

Min fråga är alltså, är jag skyldig att betala? Om inte, hur ska jag då gå tillväga?

Per Hagström
    Moderator

Kammarrätten har i denna dom prövat myndigheters rätt att ta betalt för handlingar i elektronisk/digital form:

Överpris för elektroniskt protokoll

Domstolen kommer fram till att man kan ta betalt för elektroniska handlingar med stöd av 4 § avgiftsförordningen. Men vilka kostnader ska täckas av avgiften? Domstolen skriver så här: ”…det är rimligt att en myndighet vid ett enskilt utlämnande av inskannade uppgifter som sedan lämnas ut i elektronisk form tar ut en avgift som täcker kostnaden för inskanning, material och expediering”. Kammarrättens dom ger alltså inte stöd för att ta ut en avgift för att hämta fram och sekretesspröva handlingarna.

I SOU 2010:4 s. s. 185 f. kan man läsa ”Kostnaden för kopiering, material
    och expediering ska täckas, däremot inte kostnader för handlingens
    framtagande och återställande (RÅ 1985 2:9). Myndigheten får
    alltså inte ta ut särskild ersättning för programmering, bearbetning
    m.m. i samband med utskrift av elektroniskt lagrad information
    som begärs ut med stöd av offentlighetsprincipen. Det bör även
    noteras att kostnaden för eventuell sekretessprövning inte ingår i
    avgiftsunderlaget.”

Om länsstyrelsen håller fast vida att du ska betala för framtagande och sekretessprövningen så behöver du begära ett överklagbart beslut för att kunna gå vidare till högre instans. Eventuellt innebär 23 § i avgiftsförordningen att du först måste betala avgiften innan du kan begära ett överklagbart beslut. Så här beskrivs ordningen i en promemoria från regeringen (Ds 2017:37):

”Det finns inget krav på att myndigheter i varje enskilt fall ska fatta
    ett formellt beslut om avgiftsuttag. Om den enskilde anser att fel
    avgift har tagits ut kan dock ett särskilt beslut om avgiften begäras.
    Begäran ska göras inom trettio dagar efter den dag då avgiften
    betalades. Beslutet kan sedan överklagas hos Skatteverket, som är
    slutinstans för ärendet (23–24 §§ avgiftsförordningen).”

• Det här svaret redigerades 2 veckor, 3 dagar sedan av  Per Hagström.
Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
Svar till: Avgift för sekretessprövning?
Din information: