Begära ut email

Start Forum Öppenhetsforum Begära ut email

Detta ämne innehåller 2 svar, har 2 deltagare, och uppdaterades senast av  JS 3 veckor, 2 dagar sedan.

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare

JS

Hej,
    Hur långt tillbaka i tiden måste ett universitet spara sökbara loggar för mailkonversationer?

Jag har begärt ut mail rörande ett känsligt fall (ej sekretessbelagt) på ett universitet och dom hävdar att de endast kan söka i mail-loggarna efter 1 april 2017.

Kan det stämma att de endast kan söka ett år tillbaka i tiden? Det låter orimligt för mig.
    Jag tror det är ett svepskäl för att förhindra mig att få ut handlingarna.

Om det skulle stämma, finns det något sätt att ändå få ut mailen utan att begära ut samtliga mail mellan olika personer under flera år?

Per Hagström
    Moderator

Enligt bilaga A till Riksarkivets föreskrifter (RA-FS 1991:6; ändrade och omtryckta RA-FS 1997:6) och allmänna råd om gallring av handlingar av tillfällig eller ringa betydelse kan man utläsa att loggar för e-post räknas till handlingar av just tillfällig och ringa betydelse. Det här betyder att det är upp till myndigheten att avgöra hur länge loggarna ska sparas innan de gallras. Men det krävs, om jag har fattat rätt, att myndigheten fattar ett tillämpningsbeslut enligt RA-FS 1991:6 där gallringsfristen för loggarna framgår. Kolla om det står något om gallring av e-postloggar i universitets tillämpningsbeslut.

JS

Hej Per,
    Tack för ditt svar!

Vi har förstått att de mail vi har begärt ut ska finnas arkiverade i universitetetshuvuddiarie eftersom de gäller ett ärende. Kan det finnas en tidsgräns för att söka i huvuddiariet (t.ex. ett år)?

Vi har också fått svar från universitetet om att det inte finns dokument rörande ett ärende som vi vet har existerat (åtgärder rörande kränkande särbehandling som inte var formell anmälan: omplacering, varning etc.).
    Har inte universitetet skyldighet att registrera sådana åtgärder (pga att de gäller ett ärende)?

Mvh

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
Svar till: Begära ut email
Din information: