Begära ut sin egen lönespec hos kommun

Start Forum Öppenhetsforum Begära ut sin egen lönespec hos kommun

Detta ämne innehåller 5 svar, har 2 deltagare, och uppdaterades senast av  Per Hagström 1 vecka, 6 dagar sedan.

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare

Michel

Hej Uppsala kommun har valt att göra en upphandling med Nordea som utbetalande bank.
    Denna upphandling innebär att man endast kan få ut sin lönespecifikation digital.
    Antingen om man är eller blir kund hos Nordea/Swedbank eller om man skaffar sig den digitala brevlådan Kivra.

Inga av dessa alternativ lockar mig och jag skulle vilja få ut mina lönespecifikationer ändå.

Kan man enligt OSL kap 2 § 4 få ut sin lönespecifikation? I detta fall är det överförmyndarnämnden/förvaltningen som är utbetalande.

Eller finns det något annat sätt?

Per Hagström
    Moderator

Hej! Nordea eller Swedbank finns inte i den bilaga som OSL 2:4 hänvisar till så offentlighetsprincipen gäller inte vid dessa företag. Det är väl risk att lönespecifikationerna inte kan anses vara förvarade hos överförmyndarnämnden, vilket betyder att du inte heller kan begära ut dem därifrån, se denna dom:

KR Jönköping 2235-12

• Det här svaret redigerades 2 veckor, 6 dagar sedan av  Per Hagström.

Michel

Hej

Jo jag såg att den domen fanns men min fråga är ju inte riktigt kopplad till det lagrum domen berör så jag tänkte att det borde gå.

Sen är det väl oavsett så att dessa uppgifter skickas till Skatteverket https://www.skatteverket.se/foretagochorganisationer/arbetsgivare/lonochersattning/loneutbetalning.4.361dc8c15312eff6fd17050.html
    Borde man inte kunna hämta ut dem där isf?

Per Hagström
    Moderator

Ja, om det inte är just dokumentet lönespecifikationen som du vill ha ut utan om du nöjer dig med motsvarande uppgifter så förutsätter jag att alla dessa uppgifter finns förvarade hos kommunen, i ekonomisystemet eller i redovisning som har gått till Skatteverket. När det gäller uppgifter i ett ekonomisystem kommer man in på reglerna om potentiella allmänna handlingar, se här:

Potentiella handlingar

Michel

Hej

Det fungerade utmärkt att hämta ut som allmän handling. Såg nästan likadant ut med.
    Behövde inte ens åka in och titta fysiskt utan fick allt digitalt.

Per Hagström
    Moderator

Vad bra! Fick du ett utdrag ur ekonomisystemet eller vilken typ av handling var det du fick?

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
Svar till: Begära ut sin egen lönespec hos kommun
Din information: