Få tillgång till mitt barns elevakt på grundskola samt beslut som rör mitt barn

Start Forum Öppenhetsforum Få tillgång till mitt barns elevakt på grundskola samt beslut som rör mitt barn

Detta ämne innehåller 1 svar, har 2 deltagare, och uppdaterades senast av  Per Hagström 1 månad, 3 veckor sedan.

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Författare

Sören Liljebrand

Hej,

Jag har en fråga om skolan kan neka mig att få ut mitt barns elevakt.
    På mitt barns skola så sitter rektorn på ett möte och ljuger rakt ut om att de sökt en rättighet åt mitt barn men avslagits högt över hennes chef?
    Lyfter frågan uppåt, får höra att jag missuppfattat på mötet. Ord mot ord gäller och då friar man ju hellre.

Ansökningar skolan gör åt min dotter för att anpassa/underlätta hennes skolgång borde ju finnas lagrade liksom besluten, har jag som vårdnadshavare rätt till att se dem?

Jag anser att jag ska kunna begära ut båda frågeställningarna enligt offentlighetsprincipen men jag kan ha fel, räknar med ett nej ifrån rektorn.
    Det kan vara så att andra lagar gäller i detta.

Per Hagström
    Moderator

Hej! Är det en kommunal skola? Annars gäller inte offentlighetsprincipen vid skolan. Vet du vart skolan vände sig med denna ansökan? Var det till någon instans inom kommunen? Om det är en kommunal skola som har skickat en ansökan till någon instans inom kommunen bör det ha blivet en allmän handling när avslagsbeslutet fattades. Handlingar i ett internt ärende av den typen blir allmänna senast när ärendet är avslutat. Om du är barnets vårdnadshavare bör du även ha rätt till partsinsyn i ärendet enligt 10 § förvaltningslagen. En förutsättning för att du ska kunna få ut ansökan och beslut med stöd av offentlighetsprincipen eller rätten till partsinsyn är att ansökan och beslut är skriftliga.

• Det här svaret redigerades 1 månad, 3 veckor sedan av  Per Hagström.
Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
Svar till: Få tillgång till mitt barns elevakt på grundskola samt beslut som rör mitt barn
Din information: