Får en kommun lämna ut digitala dokument i fysiskt format?

Start Forum Öppenhetsforum Får en kommun lämna ut digitala dokument i fysiskt format?

Detta ämne innehåller 3 svar, har 1 deltagare, och uppdaterades senast av  DC 2 månader, 4 veckor sedan.

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare

FD

Hej!

Jag har en tvist med en kommun där jag misstänker att den inblandade tjänstemannen är jävig och med flit valt att inte ta någon åtgärd i ett ärende, utan helt enkelt sinka och förhala det.

För att själv undersöka om så är fallet har jag begärt att få ut all e-postkonversation i ärendet men jag har efter flera veckor inte fått ut uppgifterna av lite olika anledningar. T.ex. att de genom att skicka e-post till mig efterfrågat min e-postadress som de säger sig sakna(?!), eller nu senast att skrivaren är trasig.

Och det är just det sista där jag funderar över. Jag har förstått att man inte kan kräva att få alla typer av dokument digital, men kan man kräva att få från början digital dokument såsom e-post digitalt? Det finns ju inte någon rimlig anledning för kommunen att vilja skriva ut dessa annat än att, som jag misstänker, sinka ärendet ytterligare.

Tacksam för svar!

DC

Hej- det är vad jag förstår upp till kommunen om de vill skicka handlingar digitalt. Även om de är sprungna i digital form. De kan alltså välja att ge kopiorna på papper. (Dock finns speciallagstiftning vad gäller digital form just för personuppgifter enligt GDPR men det gällde ju inte den här frågan)

Vad gäller förseningar att hantera din begäran så är det såklart inte ok. Framförallt inte om det gäller veckor.
    I de fallen kan man göra en anmälan till JO
    Yttra sig till JO gör sen berörd nämnd/ kommunstyrelse – eller den de utskott delegerat till. Osäker på om det råder delegationsförbud på sådana yttrande till tjänsteman.
    Det är oftast nämnd eller utskott som sedan yttrar sig – så en sådan JO-anmälan brukar öppna upp för berörda politiker att se problemet och svara för att åtgärder görs.
    Det är min rekommendation vid förhalningar.

FD

Hej och tack för svaret. Vilken otrolig tjänst ni erbjuder här!

Jag fick faktiskt till slut ut uppgifterna men de är inte kompletta och de säger att de inte fått mail som jag skickat dem. Jag har dock ett mottagarkvitto (DMARC, för den som är tekniskt insatt) som säger att meddelandet levererats samt att det inte spam-taggats av kommunens system.
    Sen gör det ju ingen praktisk skillnad för mig om detta är med flit eller tekniska problem, och jag gissar att det inte gör det i lagens mening heller.
    Jag kommer låta JO kolla på detta.

En följdfråga:
    Har man någon rättighet att kommunen faktiskt ska ta åtgärder i ett ärende? Alltså t.ex. ett minimum i form av någon slags granskning och besked att man inte kommer ta vidare åtgärder.
    Eller kan kommunen lagligt ignorera bort problem eller svara ”vi kollar nästa vecka” på alla frågor som når dem?

DC

Hej igen. Kan påpeka att jag inte jobbar för utgivarna. Jag är yrkesverksam registrator och arkivansvarig i en kommun, men blev tipsad att lägga in svar här från en av de inblandad i sidan.

Kommuner har en viss skyldighet att hantera ett ärende enligt 7 § i förvaltningslagen.
    Den kommer däremot upphöra 1 Juli.
    Då gäller istället att man kan tvinga svar på ett ärende snabbt om man inte fått det handlagt inom en viss tid (tror det är 6 månader) Jag är inte alls så säker på att den nya formuleringen kommer innebära en bättre service. Kanske tvärtom… Men eftersom det blir en ny lag är det svårt att avgöra.

Kort innebär det – både nu och idag – att myndigheterna inte har någon skyldighet att på stört svara och hantera ärenden. Utan det ska kunna ske rättssäkert. Vi har haft ett fall där man samlade svar en gång i veckan från en som skrev ett väldigt stort antal frågor varje dag och detta ansågs ok från JO-s sida.

Dock viktigt att påpeka, det gäller inte begäran enligt TF (om allmänna handlingar). Där är handläggningskravet snabbare.

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
Svar till: Får en kommun lämna ut digitala dokument i fysiskt format?
Din information: