Försvarssekretess 15kap 2§ OSL 2009:400

hem Forum öppenhetsforum Försvarssekretess 15kap 2§ OSL 2009:400

Detta ämne innehåller 1 svar, har 2 deltagare, och uppdaterades senast av  Per Hagström 2 veckor sedan.

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Författare
    Svar

Olov Marklund

Hej!
    Jag har beställt ut flera år i rad lönelistor inom organisation i försvarsmakten och det har ej varit något problem.
    Men denna gång har min frågan om utlämning avslagits och vi pratar om lönelistor.
    Dom har avslagit ärendet med Försvarssekretess 15kap 2§ OSL 2009:400 och hänvisat att dom kan lämna ut kategorier befattningar inom ett lönespann. Alltså inga namn som jag anförde.
    Det jag kommer att göra nu är att lämna in en begäran om skriftligt beslut i utlämningsärendet.
    Men sen vet jag ej var det står vilka kriterier det ska vara på dokumentet för att vara en allmän handling.
    Så min fråga är var och hur är bästa sättet att driva detta?
    Och var hittar jag kriterierna vad som är allmän handling?
    MVH
    Olov Marklund

Per Hagström
    Moderator

Hej, det låter inte som att problemet är huruvida handlingen är allmän eller inte utan snarare att försvarsmakten nu hävdar att lönelistan, som är en allmän handling, innehåller sekretessbelagda uppgifter enligt 15:2 OSL. Min erfarenhet är att Försvarsmakten har varit ganska generös med att lämna ut listor över anställda tidigare medan däremot polisen har använt försvarssekretess flitigt för att slippa göra det. Polisen är tydligen en del av totalförsvaret på något sätt. Du kan ju väcka frågan om det nu har hänt något särskilt som gör att du plötsligt inte får ut lönelistorna eller om tjänstemännen som har lämnat ut listorna tidigare helt enkelt har brutit mot tystnadsplikten under alla år. Om Försvarsmakten vidhåller att listan med namn är hemlig så kan du som en plan B begära att få den med ett sekretessförbehåll. Det kanske inte är så att Försvarsmakten tror att du personligen kommer använda listan för att skada rikets försvar utan snarare är orolig för att den ska komma på vift. Då kanske den risken kan elimineras genom att du skriver på ett sekretesförbehåll om att förvara listan på ett säkert ställe och förstöra den direkt när du har använt den för det ändamål som du avser att använda den för.

På Allmanhandling.se finns en hel del domar som handlar om polisens bruk av försvarssekretessen. Tyvärr talar de flesta mot din sak förutom den första:

KR Göteborg 9011-12

RÅ 1991 not. 92

RÅ 1994 not. 7

Får inte ut polisens telefonkatalog

KR Jönköping 3149-13

KR Sthlm 1003-12

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
Svar till: Försvarssekretess 15kap 2§ OSL 2009:400
Din information: