Gallring

hem Forum öppenhetsforum Gallring

Detta ämne innehåller 3 svar, har 2 deltagare, och uppdaterades senast av  Per Hagström 19 timmar, 11 minuter sedan.

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Svar

anonym

Jag har för något år sedan begärt ut en handling och fått upplysning att någon sådan inte fanns.
    Handlingen borde enligt lag funnits på myndigheten vid denna tidpunkt.
    När frånvaron av handlingen nu åter aktualiserats framställer myndigheten det så att de haft denna handling tillgänglig via en databas vid tiden för min förfrågan men gallrat den efter min förfrågan enl. dokumentationshanteringsplanen.
    Dvs de kunde inte prestera hhandlingen vid förfrågan men säger nu ändå att den funnits men gallrats efteråt. Hur skall jag agera för att motverka att sådant sker igen? Finns JO beslut?

Per Hagström
    Moderator

Som du säkert förstår så får en myndighet inte lämna felaktiga uppgifter i frågan om en handling förvaras hos myndigheten eller inte. Det framgår av t.ex. det här JO-beslutet:

Gav fel besked om handlings existens

Huruvida det var korrekt att gallra handlingen vid en senare tidpunkt är svårt att säga utan att veta vilken handling och myndigheten det gäller samt omständigheterna kring den aktuella handlingen.

anonym

Hur ser du på det motsatta? Att man hänvisar till gallringsregler för dokument som intee funnits och alltså inte kan ha gallrats?

Per Hagström
    Moderator

Myndigheter ska över huvud taget inte ljuga. Det är så jag ser på det.

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
Svar till: Gallring
Din information: