Hemligt arkiv

hem Forum öppenhetsforum Hemligt arkiv

Detta ämne innehåller 16 svar, har 2 deltagare, och uppdaterades senast av  Anonym 1 vecka, 2 dagar sedan.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
  • Författare
    Svar

Anonym

Om man vet om att det finns handlingar som rör en själv i polisens hemliga arkiv (ej Säpo) kan man på något sätt få ta del av dem då? Enligt FAP 180-1 står det att handlingar i hemliga arkiv ej anses som allmänna handlingar. Kan man ändå, i någon form av partsinsyn, få ta del av handlingarna?

Per Hagström
    Moderator

Hej! Vad är polisens hemliga arkiv och vad står FAP 180-1 för?

Anonym

Polisens hemliga arkiv vet jag inget om. Bara att det tydligen existerar.

Rikspolisstyrelsens föreskrifter och allmänna råd
    om postbehandling och diarieföring vid
    polismyndigheterna regleras i FAP 181-1 (https://polisen.se/Global/www%20och%20Intrapolis/FAP/FAP181_1_RPSFS2004_3.pdf)

I FAP181-1 3kap 2 §:
    Ärenden med handlingar som innehåller uppgifter som är av betydelse
    för rikets säkerhet, eller uppgifter som ska hanteras på samma sätt, ska
    registreras även i ett hemligt diarium (H). Sådana ärenden ska i regel registreras
    också i ett offentligt diarium, men då med begränsade uppgifter enligt
    vad som anges i 5 kap. 2 § offentlighets- och sekretesslagen (2009:400)Ärenden som gäller användandet av tvångsmedlen kvarhållande av försän- delse på befordringsanstalt, hemlig teleavlyssning, hemlig teleövervakning eller hemlig kameraövervakning ska diarieföras i ett hemligt diarium (H), men ska, som framgår av 3 § offentlighets- och sekretessförordningen (2009:641), inte i någon form redovisas i ett offentligt diarium.

Om man vet att det finns handlingar som avser en själv, och att man dessutom vet att det fattats ett negativt myndighetsbeslut baserat på uppgifter i hemliga arkivet (observera EJ misstänkt för brott) kan man kräva ut dessa handlingar då?

Per Hagström
    Moderator

Har du fått det negativa myndighetsbeslutet skriftligt med en motivering och hänvisar det till några uppgifter i det hemliga arkivet? Beslutet har ett ärendenummer antar jag. Har du begärt ut alla handlingar i det ärendet?

Anonym

Jag har fått det negativa beslutet endast UPPLÄST de lämnar inte ut varken det skriftliga beslutet eller handlingarna som ligger till grund. Har begärt ut handlingarna i två veckors tid men de svarar överhuvudtaget inte på mailen.

Beslutet är väldigt omfattande och negativt för mig som individ, och är i princip rättslös utan att överhuvudtaget veta vad det handlar om.

Anonym

De hänvisar till sekretess gällande de hemliga arkivet där beslutet och underlaget finns. Detta har jag dock fått veta av närmaste chef och ej där jag begärt handlingarna ifrån.

Per Hagström
    Moderator

Du kanske ska mejla en skriftlig begäran om beslut och beslutsunderlag till registrator vid den aktuella polisregionen och samtidigt begära ett överklagbart beslut för det fall polisen avslår din begäran i någon del.

• Det här svaret redigerades 1 vecka, 6 dagar sedan av  Per Hagström.

Anonym

Jag har mejlat en skriftlig begäran samt påminnelse.

Anonym

Jag får återigen skicka in en begäran där jag redogör hela gången. Jag borde väl kunde ange 10:3 OSL, samt förvaltningslagens 16 och 21 §§ i begäran?

Per Hagström
    Moderator

Ja du borde absolut har rätt till partsinsyn. Sen är det inte säkert att den trumfar sekretessen i alla delar. Det kan ju vara ”…av synnerlig vikt att sekretessbelagd uppgift i materialet inte röjs.”, enligt 10:3 1 st OSL. Men andra stycket i samma paragraf borde ju vara av intresse för dig där det står ”Sekretess hindrar aldrig att en part i ett mål eller ärende tar del av en dom eller ett beslut i målet eller ärendet.” Samtidigt står det i tredje stycket att det kan finnas undantag från första och andra stycket i lag.

Anonym

Jag har skrivit en väldigt tydlig begäran nu så får vi se.

Tack för hjälp.

Anonym

Kompletterande fråga.

Om man vet att det finns handlingar hos en myndighet men man vet inte exakt vad de avser, kan de avslå ens begäran för att den inte är tillräckligt specifik? Kan man kräva att man får ut handlingar som rör en själv så ospecificerat?

Per Hagström
    Moderator

Här är två domar som du skulle kunna åberopa som stöd för en mer oprecis begäran:

RÅ 1982 Ab 262

NJA 1998 s. 559

Per Hagström
    Moderator

Här är två domar som du skulle kunna åberopa som stöd för en mer oprecis begäran:

RÅ 1982 Ab 262

NJA 1998 s. 559

Anonym

Jag kommer inte att få ut handlingarna. Enbart beslutet som inte säger något. Tack ändå för hjälp.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
Svar till: Hemligt arkiv
Din information: