Klasslistor, offentlighetsprincip-GDPR

Start Forum Öppenhetsforum Klasslistor, offentlighetsprincip-GDPR

Detta ämne innehåller 5 svar, har 2 deltagare, och uppdaterades senast av  Per Hagström 6 dagar, 6 timmar sedan.

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare

lärare grundskolan

Hej,
    jag arbetar i grundskolan F-6. Vi undrar om vi får lämna ut klasslistor till alla vårdnadshavare i klassen, och i så fall vilka uppgifter dessa listor får innehålla.

Mvh

Per Hagström
    Moderator

Klasslistor på kommunala skolor är som regel offentliga handlingar med undantag för uppgifter om elever med skyddad identitet förstås.

Journalist hade rätt att få ut klasslista

Klasslistor med särskoleelever hemlighölls på felaktig grund

I dessa domar handlar det om klasslistor med elevers namn, adress och telefonnummer som alltså ansetts vara offentliga uppgifter. Ovanstående domar handlar om vad man har rätt att få ut om man begär ut klasslistor med stöd av offentlighetsprincipen. Jag är ingen expert på GDPR och vet inte om den på något sätt hindrar att skolor på eget initiativ delar ut klasslistor. Det vore ju tragiskt om det vore så men jag vågar inte uttala mig om detta.

Mica Wänseth

Ni skriver om kommunala skolor. Kan friskolor neka att dela ut klasslistor med namn, adress, telefon och e-post?

Sedan GDPR kom har vår skola dragit in klasslistorna.

Michel

Undrar också om det finns något konkret om vad som gäller för kommunala skolor när vi nu har GDPR.

Grundskola tillhörande Stockholm stad har också beslutat att inte lämna ut klasslistor med namn på elever och kontaktuppgifter för dess föräldrar from HT18.

Eftersom offentlighetsprincipen inte ändrats och staden har uppgifterna i sitt centrala IT-system så borde inte förutsättningarna ändrats är min tolkning. Vad säger ni?

Per Hagström
    Moderator

Det är ju en sak om kommunala skolor inte vill distribuera klasslistor på eget initiativ längre även om det förstås låter extremt opraktiskt för elever och föräldrar som vill ha tag i varandra. Det antar jag är ett beslut som står kommunen fritt att ta. Men det betyder inte att kommunen kan neka om någon med stöd av offentlighetsprincipen begär ut klasslistan för en viss klass. Jag antar att man ganska enkelt kan göra ett utdrag ur IT-systemet som visar namn på elever, kontaktuppgifter till föräldrar m.m. för en viss klass. Det är med andra ord en sammanställning som kan göras med rutinbetonade åtgärder och därmed en allmän handling. Det finns som regel ingen sekretess som kan användas för att hemlighålla uppgifterna, alltså ska listorna lämnas ut.

Per Hagström
    Moderator

När det gäller friskolor så omfattas de än så länge inte av offentlighetsprincipen så de behöver ju inte lämna ut klasslistor enligt det regelverket. Om de är förbjudna att göra det enligt GDPR vet jag inte. Det är kanske en fråga för Datainspektionen.

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
Svar till: Klasslistor, offentlighetsprincip-GDPR
Din information: