Kommunalt bolag vägrar lämna ut lönelistor

Start Forum Öppenhetsforum Kommunalt bolag vägrar lämna ut lönelistor

Detta ämne innehåller 1 svar, har 2 deltagare, och uppdaterades senast av  Per Hagström 2 månader sedan.

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Författare

Martin

Hej!

Jag jobbar på ett kommunalt bolag där det historiskt sett har varit nästan omöjligt för de anställda att få ut lönelistan. Jag kände att jag fick nog när till och med facket fick ett nej. Så jag skickade inte en ganska informell begäran under eget namn. Vd:n ringde upp mig för att ”kolla att jag var jag” och undrade lite annat, men han frågade aldrig vad jag skulle ha uppgifterna till.

Han sa att det kunde bli problem med GDPR när det kom till att lämna ut personuppgifter så han skulle utreda saken. Fick sen avslag på min begäran med hänvisning till att det saknas vägledande fall med den nya lagen. Men också med hänvisning till Offentlighets- och sekretesslagen 21 kap 7 § och 19 kap 1 §. Han skrev även att jag inte hade uppgett vad jag skulle ha uppgifterna till.

Vad jag har förstått det som, så har GDPR inte något att göra med allmänna handlingar och offentlighetsprincipen, inte på det sättet att detta skulle förhindra en kommun att lämna ut handlingar till medborgarna.

Jag har hittat prejudikat för hänvisningen till 19 kap 1 § (KR Sthlm 2586-12), och jag misstänker att han inte frågade mig vad uppgifterna skulle användas till just för att kunna hänvisa till 21 kap 7 §.

Vad bör jag göra nu? Skall jag överklaga hos KR med en gång, eller skall jag göra en ny ansökan med prejudikatet bifogat och vara tydlig med att jag inte tänker sprida uppgifterna vidare?

Med vänlig hälsningar
    Martin

Per Hagström
    Moderator

Nej, OSL 19:1 ger inte stöd för att hemlighålla löneuppgifter precis som du säger. Och om bolaget såg en risk för att du ska använda uppgifterna i strid mot GDPR borde bolaget ha gett dig en chans att förklara hur du tänker använda uppgifterna. Annars har inte bolaget gjort en ordentlig sekretessprövning menar jag. Här är ett fall som kan vara intressant för dig att läsa även om det gäller reglerna före GDPR:

JO 4171-11

Tyvärr är det nog så att fler uppgifter kommer att vara hemliga enligt 21 kap. 7 § OSL nu när GDPR har trätt i kraft. Tidigare var det tillåtet med ostrukturerad behandling av personuppgifter enligt den så kallade missbruksregeln i PUL men den är borta nu. Men behandling av personuppgifter kan ju fortfarande vara tillåten av andra skäl så det behöver ju inte vara kört för din del.

Det som talar för att överklaga direkt är väl att bolaget har som du skriver en lång historia av att inte lämna ut information om löner. Det som talar emot är att det alltid tar ett par månader minst innan kammarrätten meddelar sin dom.

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
Svar till: Kommunalt bolag vägrar lämna ut lönelistor
Din information: