Kommunalt bolags skyldighet att fatta ett formellt beslut

hem Forum öppenhetsforum Kommunalt bolags skyldighet att fatta ett formellt beslut

Detta ämne innehåller 2 svar, har 2 deltagare, och uppdaterades senast av  fd myndighetsarkivarie 2 veckor, 4 dagar sedan.

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    Svar

Anonym

Vad jag har uppfattat innebär 6:7 2 st OSL att en myndighet får överklaga en annan myndighets beslut om att avslå den sökande myndighetens begäran om att få ta del av en handling. Betyder detta att den mottagande myndigheten måste fatta ett formellt beslut direkt eller kan den mottagande myndigheten använda en tvåstegsraket som innebär att:
    1. Den mottagande myndigheten i första steget informerar den sökande myndigheten om att den har rätt att kräva ett formellt beslut.
    2. Den mottagande myndigheten lämnar ut ett formellt beslut om den sökande myndigheten begär ett sådant.

Avslutningsvis undrar jag om ett sådant formellt beslut måste skrivas under av den mottagande myndigheten vd eller motsvarande?

Per Hagström
    Moderator

Hej! Jobbar du själv på myndigheten som har gjort begäran eller som har tagit emot begäran? Finns det inte en jurist på din myndighet som du kan fråga i så fall? Myndigheter som begär ut handlingar från myndigheter ligger lite utanför mitt område. Men det är möjligt att någon annan som följer detta forum har svar.

fd myndighetsarkivarie

När jag jobbade statligt hanterade vi det som vilken begäran av sekretessreglerad information som helst. Ett första besked om avslag och att den som begär har rätt att få ett överklagningsbart beslut. Tänk på att kolla upp vart ett sådant beslut ska prövas, gäller det statliga myndigheter är det regeringen som ska avgöra frågan (om jag minns rätt).

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
Svar till: Kommunalt bolags skyldighet att fatta ett formellt beslut
Din information: