Länsstyrelsen – begära ut mail?

Start Forum Öppenhetsforum Länsstyrelsen – begära ut mail?

Detta ämne innehåller 2 svar, har 2 deltagare, och uppdaterades senast av  Ewe 3 månader, 2 veckor sedan.

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare

Ewe

Hej,

Är Länsstyrelsen klassificerad som en myndighet och kan jag begära ut mailkorrespondens i mitt eget ärende?

Jag har begärt ut mail men de svarar att jag redan tagit del av de allmänna handlingar som finns – dvs diarieförda handlingar som beslut, brev till berörda parter, yttranden. Dock finns varken minnesanteckningar, tjänsteanteckningar eller mail diarieförda i mitt ärende.

Så vad är mina rättigheter här?

Tack på förhand,
    /Ewe

Per Hagström
    Moderator

Hej Ewe!

Länsstyrelserna är statliga myndigheter som omfattas av offentlighetsprincipen.

Jag utgår från att du menar mejl som har skickats internt på myndigheten mellan tjänstemän som på något sätt är inblandade i ditt ärende. Du får rätta mig om jag har fel. Handlar det i stället om mejl som har skickat från eller till någon utanför myndigheten så är dessa allmänna handlingar. Det är mer oproblematiskt. Mejl som skickas internt inom myndigheten är däremot i många fall inte allmänna handlingar, vilket framgår av den här domen:

HFD 5339-13 och HFD 5340-13

Men om mejlen är kopplade till ditt ärende och det ärendet är avslutat, t.ex. för att beslut har fattats i ärendet, så kan mejlen vara allmänna handlingar enligt 2 kap. 7 § 1 st tryckfrihetsförordningen, jmf med denna dom:

Avslutad anställning var avslutat ärende

Om du själv är part i ärendet så har du dessutom rätt att ta del av mejlen även om ärendet är pågående med stöd av regeln om partsinsyn i förvaltningslagen. Det kräver att mejlen tillför ärendet sakuppgifter, dvs. fakta i ärendet. Om det bara är två tjänstemän som diskuterar hur ärendet ska bedömas så kan man nog inte se det som sakuppgifter.

Ja de är lite krångliga de här reglerna. Hoppas du blev aningen klokare.

Ewe

Hej,

Tack för ett bra och vägledande svar. Jag önskar få ut både mailkorrespondens mellan tjänstemän inom myndigheten men även med externa personer som haft åsikter i vårat ärende via yttranden.

Jag har ytterligare en följdfråga; visst skall någon ANNAN än den specifika handläggaren för mitt ärende svara på begäran om mail? Dvs en IT-avdelning eller annan handläggare på myndigheter?

Jag skickade in min begäran och erhöll logglistan med mail (via den aktuella handläggare för vårat ärende).

Logglistan hade jag efterfrågat tillsammans med ytterligare specifika önskemål om mail som skickats till/från specifika mailadresser och även specificerat önskemål om ”sökord” att lämna ut mail på.

I går svarade den aktuella handläggaren att hon behövde ytterligare tid att sålla ut vilka mail som är aktuella att lämna ut. Känns inte rimligt att vår handläggare i avslutat ärende skall söka fram de mail som efterfrågas och då göra eventuell sekretessbedömning?

Tacksam för svar,

Mvh
    Ewe

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
Svar till: Länsstyrelsen – begära ut mail?
Din information: