maskera namn på skolpersonal

Start Forum Öppenhetsforum maskera namn på skolpersonal

Detta ämne innehåller 3 svar, har 2 deltagare, och uppdaterades senast av  Per Hagström 6 månader, 2 veckor sedan.

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare

Erik

Hej och tack för en bra sida!

Linköpings kommun har upprättat en tillbudsrapport med mycket kränkande och nedsättande uppgifter om mig När jag har begärt ut handlingen har kommunen både maskerat namn på den som har anmält tillbudet och datum för händelsen.

Man hänvisar till att personen ifråga kan lida men.

Har man inte rätt att få ut uppgifter om vem som anmält händelser. Jag trodde inte att den offentliga makten kunde vara anonym.

/Erik

Per Hagström
    Moderator

Hej, vilken paragraf i offentlighets- och sekretesslagen hänvisar myndigheten till? Vilken typ av verksamhet inom kommunen handlar det om?

Erik

39 kap 3 par. Första stycket.

Skolreceptionspersonal.

I sin beskrivning av innehållet i paragrafen har man tagit bort ordet ”våld” i övrigt har man angivit hela första stycket.

Jag har bett om att uppgifterna för att ta tillvara mina rättigheter enligt lag. Jag tänker på PUL och ev. Pröva mot Förtal alt ärekränkning. Jag har aldrig begått något brott och är tidigare ostraffad.

Per Hagström
    Moderator

Jag har svårt att se att tillbudsrapportering är ”personaladministrativ verksamhet” enligt 39 kap. 3 §. Det är nog den invändning jag skulle göra.

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
Svar till: maskera namn på skolpersonal
Din information: