namn på personal inom kommunala skolan

Start Forum Öppenhetsforum namn på personal inom kommunala skolan

Detta ämne innehåller 1 svar, har 2 deltagare, och uppdaterades senast av  Per Hagström 3 månader, 2 veckor sedan.

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Författare

peter

Jag har försökt begära en lista på den personal som jobbar i en kommuns skolor. De säger att de inte har någon sådan lista.

Jag har för mig att namnen på de personer som arbetar inom skolan i en kommun borde vara offentlig handling. Är det så och har du några tips på hur jag ska gå tillväga för att få tillgång till dessa (helst i en excelfil om det är möjligt)?
    P

Per Hagström
    Moderator

Hej! Utgångspunkten är att namnen är offentliga. Men det är steg två i prövningen av din begäran. Steg ett är att avgöra om listan du efterfrågar är en allmän handling. Kommunen hävdar att den inte har någon sådan lista som du efterfrågar och det stämmer antagligen att de inte har en färdig lista på lut. Däremot har de troligtvis alla uppgifter i sitt personaladministrativa system. För att listan ska ses som en allmän handling måste det vara möjligt att sammanställa de efterfrågade uppgifterna i datasystemet med rutinbetonade åtgärder, enligt 2 kap 3 § andra stycket sista meningen i tryckfrihetsförordningen. Här är ett par domar som gäller fall som liknar ditt:

KR Göteborg 7459-00

KR Göteborg 4580-12

Steg två i prövningen är om uppgifterna i listan är hemliga eller offentliga. Ibland kan det vara så att enstaka uppgifter är offentliga men att att långa listor med personuppgifter kan hemlighållas med hänvisning till att det finns en risk att de kommer att användas i strid mot personuppgiftslagen. Den aktuella sekretessbestämmelsen finns i 21 kap. 7 § offentlighets- och sekretesslagen. Här är några domar som kan vara intressanta för dig kring detta:

KR Sundsvall 1027-12 och 1028-12

Fackförbund fick rätt till adresser för utskick

KR Göteborg 4580-12

E-postadresser till lärare hemlighölls på fel grund

Du kan inte kräva att få ut listan i form av en excelfil. En myndighet kan alltid välja att lämna ut allmänna handlingar som utskrifter, alltså i pappersform. Du kan välja att ta del av listorna på plats och t.ex. skanna dem med egen skanner. Det är gratis. Om du vill ta med dig utskrifterna som myndigheten har gjort så måste du betala kopieavgift.

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
Svar till: namn på personal inom kommunala skolan
Din information: