Personalakt, kommun

Start Forum Öppenhetsforum Personalakt, kommun

Detta ämne innehåller 1 svar, har 2 deltagare, och uppdaterades senast av  Per Hagström 3 veckor, 3 dagar sedan.

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Författare

Ellen

Jag har begärt ut min personalakt från kommunen efter att HR framtvingat att jag sa upp mig av personliga skäl. Bakgrunden var att jag fått en grav doftöverkänslighet pga en arbetsplats med sjukahusproblematik och någon seriös anpassning i form av parfymförbud gjordes aldrig, ej heller rehabplaner eller anpassningsplaner. Nu säger HR chef, efter en längre tids förhalning av min begäran, att det enbart finns ett avgångvederlag i min personalakt från den period mitt ärende varit föremål för HR. Chefen påstår att eftersom jag sagt upp mig själv fanns ingen dokumentationsskyldighet utan enbart arbetsanteckningar som kastats. Kan detta verkligen vara lagligt? Bör exempelvis inte min arbetsskada, mötesprotokoll och anledning till varför jag var ett ärende framgå i akten?

Per Hagström
    Moderator

Allmänna handlingar ska som utgångspunkt bevaras. Myndigheten kan bara kasta handlingar om den har stöd för det i en gallringsföreskrift eller gallringsbeslut. Du kan prata med arkivarien på kommunen och höra vilka gallringsfrister som gäller i kommunen för handlingar i personalakter.

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
Svar till: Personalakt, kommun
Din information: