Polomyndigheten lämnar inte ut uppgifter

Start Forum Öppenhetsforum Polomyndigheten lämnar inte ut uppgifter

Detta ämne innehåller 1 svar, har 2 deltagare, och uppdaterades senast av  Per Hagström 3 månader, 2 veckor sedan.

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Författare

Dennis Nilsson

Hej.
    I går ställdes jag inför ett dilemma på polismyndigheten i Göteborg. Jag bad att få ut en polisanmälan som hade upprättats i samband med en arbetsplatsolycka på min arbetsplats. Tjänstgörande befäl vägrade inte bara att lämna ut anmälan, utan även diarienummer på anmälan. Jag insåg hur meningslöst det var att argumentera med tjänstemannen, och fick nöja mig med en lapp i handen med utredarens namn och polisens telefonnummer 11414. Detta tillsammans med uppmaningen att ringa på måndag. Som jag ser det är det särskilt besvärande att myndigheten inte lämnar ut diariehummer, vilket avsevärt försvårar mina möjligheter att begära ut handlingen.

Min fråga till dig, är om du upplever att det finns ett motstånd hos polismyndigheten att lämna ut uppgifter som inte omfattas av sekretess. Samt om du har något råd om hur jag i framtiden kan agera i fall att jag ställs inför samma situation.

Tack på förhand.

Med vänlig hälsning,

/Dennis.

Per Hagström
    Moderator

Ja, jag har vid flera tillfällen varit med om att polisen har försökt hemlighålla uppgifter som egentligen är offentliga. Det är inte den myndighet i Sverige som har störst respekt för offentlighetsprincipen om man ska uttrycka sig diplomatiskt. Det man kan göra är att kräva att få veta vilken sekretessregel som polisen stödjer sitt nekande på. Och om skälen för sekretess verkar orimliga kan man begära ett överklagbart beslut och i slutänden överklaga. Diarienummer är så gott som alltid offentliga.

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
Svar till: Polomyndigheten lämnar inte ut uppgifter
Din information: