Sekretessbelagd kontaktinformation?

hem Forum öppenhetsforum Sekretessbelagd kontaktinformation?

Detta ämne innehåller 3 svar, har 2 deltagare, och uppdaterades senast av  Per Hagström 1 vecka, 2 dagar sedan.

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare

Anonym

Hej,

Jag kontaktade telefonväxel av en statlig myndighet och ville veta namnet på den ansvarige avdelningsjuristen i regionen så att jag kunde kontakta denne direkt. Telefonisten svarade att hon kan se namnet men kan inte ge mig denna information.

Kan en statlig myndighet avstå från att ge namnet på befattningshavare? På vilka grunder kan det vara sekretessbelagd information?

Per Hagström
    Moderator

Nej, en myndighet kan som regel inte hemlighålla namn på tjänstemän. Den här domen sammanfattar ganska väl vad som gäller:

KR Göteborg 5568-12

Om inte telefonisten vill lämna ut namnet kan du begära ut den aktuella personens anställningsavtal eller någon annan handling som du tror innehåller namnet.

Anonym

Hej,

Tack för svaret!

Har den enskilde i regel någon skyldighet att ange skälen till denna begäran dvs. att man vill veta befattningshavarens namn eller ta del av avställningsavtal?

Det var nämligen så att denna telefonist frågade mig varför jag vill veta namnet på denna avdelningsjurist.

Per Hagström
    Moderator

Nej, som regel inte. Myndigheten får bara fråga om den begärde uppgiften omfattas av någon sekretessregel och myndigheten behöver veta för att kunna göra sekretessprövningen enligt den regeln. Så om någon frågar om skälet för din begäran så kan du ställa ett par motfrågor: Varför behöver du veta? Vilken sekretessregel menar du är tillämplig på den aktuella uppgiften?

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
Svar till: Sekretessbelagd kontaktinformation?
Din information: