Sekretessbelagd uppgift

Start Forum Öppenhetsforum Sekretessbelagd uppgift

Detta ämne innehåller 2 svar, har 2 deltagare, och uppdaterades senast av  Lina 2 månader, 3 veckor sedan.

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare

Lina

Hej!

Jag har en fråga angående sekretessbelagda uppgifter. Jag har fått ut en allmän handling där vissa saker är överstrukna. Kan jag överklaga att myndigheten sekretessbelagt dessa uppgifter? Jag hittar i 6:7 OSL möjlighet att överklaga att myndigheten inte lämnar ut en allmän handling till den enskilda och då de lämnar ut med förbehåll. Men då de sekretessbelagt uppgifter i den handlingen jag fått ut vilka regler gäller då?

Mvh Lina

Per Hagström
    Moderator

Det var ju en väldigt bra fråga. Om du bara får ut delar av en allmän handling räknas det som ett avslag på din begäran om att få ut handlingen och det kan överklagas. Jag vet det eftersom jag själv har överklagat en mängd sådana beslut och fått saken prövad. Jag kan däremot inte peka på något specifikt förarbetsuttalande eller någon specifik vägledande dom där detta framgår. Här är i all fall några exempel där domstolar har tagit upp denna fråga till prövning:

KR Sthlm 2474-09

KR Jönköping 2150-14

Begäran om handlingar delvis hemlig

• Det här svaret redigerades 2 månader, 3 veckor sedan av  Per Hagström.

Lina

Tack för svar!

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
Svar till: Sekretessbelagd uppgift
Din information: