Sprida information ur allmäna handlingar

Start Forum Öppenhetsforum Sprida information ur allmäna handlingar

Detta ämne innehåller 4 svar, har 2 deltagare, och uppdaterades senast av  Per Hagström 2 månader, 2 veckor sedan.

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare

Lisa

Hej!
    Jag har för avsikt att starta en FB-sida där jag belyser en vis bransch i Sverige. Det finns en del väldigt intressant information kring branschen jag fått tag på genom att begära offentliga handlingar kring en del företag. Jag har INTE för avsikt att röja några privatuppgifter eller kränka någon av företagarna så jag kommer såklart att ta bort personliga uppgifter. Det jag vill är att belysa en vis problematik inom en vis bransch genom att samla information på ett och samma ställe och göra det tillgängligt för vem som helst.

Frågan är vad exakt man får skriva om i organiserad form? Namn på företag, får det vara med? Diarienumren på handlingarna (för att öka trovärdigheten i det man skriver) är det tillåtet?
    Bilder från inspektioner, osv?

Tack på förhand för svar!

/Lisa

Per Hagström
    Moderator

Hej Lisa! En sak som skulle kunna bli ett problem för dig är dataskyddsförordningens (GDPR:s) regler om hur personuppgifter får behandlas. Frågar man Datainspektionen är i stort sett allt mellan himmel och jord personuppgifter, t.ex. diarienummer. För att slippa den diskussionen kan du skaffa ett utgivningsbevis. Sajter med utgivningsbevis är undantagna från merparten av GDPR:s bestämmelser, se 7 § dataskyddslagen.

Lisa

Hej och tack för snabbt svar!

Följande läser jag på Datainspektionens hemsida:

Personuppgifter och personuppgiftsbehandling

Dataskyddsförordningen gäller för behandling av personuppgifter. Med personuppgifter avses varje upplysning som avser en identifierad eller identifierbar fysisk person. Avgörande är att uppgiften, enskilt eller i kombination med andra uppgifter, kan knytas till en levande person. Typiska personuppgifter är personnummer, namn och adress. Bilder på och ljudupptagningar av individer som behandlas i dator kan vara personuppgifter även om inga namn nämns. Krypterade uppgifter och olika slags elektroniska identiteter, som exempelvis ip-nummer och cookies, räknas som personuppgifter om de kan kopplas till fysiska personer. Även information som har kodats, krypterats eller pseudonymiserats men som kan hänföras till en fysisk person med hjälp av kompletterande uppgifter är personuppgifter.
    (https://www.datainspektionen.se/lagar–regler/dataskyddsforordningen/dataskyddsforordningens-syfte-och-tillampningsomrade/)

I så fall torde det räcka med att ta bort just varje upplysning som kan knytas till en levande person?

/Lisa

Per Hagström
    Moderator

Ja om du kan känna dig säker på att de uppgifter som du låter stå kvar inte kan kombineras med uppgifter från andra källor på ett sätt som gör att personen kan identifieras? Om du vill ta det säkra före det osäkra skaffar du ett utgivningsbevis.

Per Hagström
    Moderator

Ja om du kan känna dig säker på att de uppgifter som du låter stå kvar inte kan kombineras med uppgifter från andra källor på ett sätt som gör att personen kan identifieras? Om du vill ta det säkra före det osäkra skaffar du ett utgivningsbevis.

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
Svar till: Sprida information ur allmäna handlingar
Din information: