Tillsättning av lektorat

hem Forum öppenhetsforum Tillsättning av lektorat

Detta ämne innehåller 1 svar, har 2 deltagare, och uppdaterades senast av  Per Hagström 3 månader, 2 veckor sedan.

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Författare
    Svar

Sally

Hej

Jag har kritik gentemot hur en tillsättning av en lektorstjänst på en högskola gick till och undrar vilka möjligheter jag har att överklaga beslutet samt vilka handlingar jag har rätt att få av högskolan i så fall?
    Det gäller ett nytt lektorat i ett ämne som är mycket litet i Sverige, medan det finns betydligt fler potentiella sökanden i de nordiska grannländerna. Ämnet är i behov av utveckling och de timuppdrag som hittills funnits har skötts av samma lilla krets i många år.
    Tjänsten utlystes emellertid endast under några få veckor över jul och nyår med följd att det bara blev fem sökanden. I vanliga fall är det många fler sökanden till lektorstjänster då konkurrensen är stor.
    Ansökan skulle vara inne 9 januari, och då det sedan var tyst i nästan 3 månader. Efter min påtryckning 20 mars fick jag ett mail om att en sakkunnig utsetts som ville ha allt i pappersform (dvs samtliga vetenskapliga texter och artiklar man skrivit) från tre av oss, vilket jag tillgodosåg. Därefter var det åter tyst till 9 maj då efter påtryckning från mig jag åter fick ett mail om att vi tre skulle kallas till intervjuer och provföreläsningar – och detta blev slutligen den 27 maj. Därefter var det åter tyst – tills jag i vanlig ordning hörde av mig igår, 3 juli, och då fick ett mail om att vikarierande rektor beslutat erbjuda en tjänsten.

Det jag dels vill kritisera är hur lång tid detta har tagit – de har i grunden bedömt tre personer, varav bara två är disputerade – så att den tredje ickedisputerade personen kan man ju fråga sig varför de också skulle pröva, när ingen av de övriga ickedisputerade sökanden var aktuella. Men framförallt har det verkat väldigt oprofessionellt att det ska ta sex månader att hantera två sökanden.

Det jag dock verkligen vill kritisera är hur det gick till vid intervjun. De öppnade med att säga att jag vid provföreläsningen sagt tillräckligt och att de därför inte hade fler frågor. Jag inledde ändå ett samtal och då framkom det tydligt att de inte läst min ansökan. När jag berättade om mina erfarenheter av ämnet så ställde de motfrågor av typen: ”Vad? Har du arbetat där?” och ”Menar du att du har handledarutbildning?” samt ”Har du arbetet som handledare? Vardå?” – Allt detta saker jag utförligt beskrivit i min ansökan och dessutom berättade mer om vid min provföreläsning – som de tydligen inte heller lyssnat riktigt på.
    Då vi i grunden var endast två sökanden – och jag vet att den andra personen (som fick tjänsten) känner samtliga väl personligen – och jag ingen av dem – så tycker jkag hela förfarandet har känts väldigt tveksamt.

Då är frågan om jag på något formellt sätt kan framföra detta?

Jag vill också överklaga själva tjänstetillsättningen och undrar då om jag kan begära ut följande handlingar:
    1. utlåtandet från sakkunnig i den första omgången
    2. utlåtandet från lärarförslagsnämnden som låg till grund för rektors beslut
    3. de övrigas två personernas ansökningshandlingar och meritförteckningar?

Tacksam för all vägledning

Per Hagström
    Moderator

Hej! Jag kan inte svara på hur det går till när den här typen av beslut överklagas. Men en snabb googling ledde mig till Överklagandenämnden för högskolan.

Mycket talar för att du har rätt att få ut de handlingar som du önskar. Tillsättningsärendet är visserligen avslutat men du bör ändå ha rätt partsinsyn enligt 16 § förvaltningslagen eftersom du var part i ärendet och behöver handlingarna för ett kommande överklagande. Partsinsynen ger dig rätt att ta del av det som har tillförts ärendet oavsett om det är allmänna handlingar eller inte. Dessutom övertrumfar rätten till partsinsyn eventuell sekretess i de flesta fall enligt 10 kap. 3 § offentlighets- och sekretesslagen.

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
Svar till: Tillsättning av lektorat
Din information: