Trafikverket

Start Forum Öppenhetsforum Trafikverket

Detta ämne innehåller 1 svar, har 2 deltagare, och uppdaterades senast av  Per Hagström 1 månad sedan.

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Författare

Johan

Hej

Jag förnyade mitt körkort i år då jag har haft körkort i tio år. När jag hämtade ut mitt nya kort var formatet annorlunda och jag ser till min stora förvåning att jag enbart får framföra automatiska bilar (B-körkort). Jag körde upp med en manuell bil när jag blev godkänt på förarprovet år 2008.
    Anledningen till att jag inte har upptäckt detta är för att jag inte fick någon kodbeskrivning när jag fick mitt första körkort för tio år sedan. Jag måste bära glasögon eller kontaktlinser och jag trodde att koden enbart stod för det. Med den nya modellen på körkortet framgår koderna tydligare, plus att jag fick ut en kodbeskrivning, och det var då jag märkte felet.

Jag ringde till Transportstyrelsen som bekräfta att jag enbart får köra automatiska bilar. De hänvisade mig till Trafikverket angående intyget från min uppkörning.
    Trafikverket svarade med att de inte förvarar så gamla handlingar i arkiven.

Stämmer detta? Har inte myndigheter en skyldighet att arkivera alla handlingar? Räknas det som en allmän handling? Finns det något jag kan göra för att bevisa att jag faktiskt körde upp i en manuell bil och får köra dessa?

Med vänliga hälsningar

Per Hagström
    Moderator

Hej! Jag vet inte riktigt hur gången är vid utfärdande av körkort. Skickar Trafikverket intyget från uppkörningen till Transportstyrelsen som utfärdar körkortet? I så fall blir intyget expedierat från Trafikverket och inkommet till Transportstyrelsen, det vill säga en allmän handling vid båda myndigheterna. Om intyget aldrig lämnar Trafikverket blir det antagligen en allmän handling när Trafikverket har avslutat ärendet, kanske efter att resultatet av uppkörningen har redovisats till Transportstyrelsen på något sätt och Transportstyrelsen har utfärdat körkortet.

Allmänna handlingar ska som huvudregel bevaras av myndigheten men ofta finns det regler som tillåter att handlingarna gallras (förstörs) efter en viss tid för att inte arkiven ska bli ohanterligt stora. Det du behöver göra är att kolla vad Trafikverkets/Transportstyrelsens gallringsföreskrifter säger om gallring av intyg från uppkörningar. Får dessa handlingar gallras och i så fall när? Å andra sidan hjälper det dig kanske inte så mycket att få reda på att intyget har gallrats olagligt. Du kan ändå inte få ut en handling som inte längre finns. Tyvärr vet jag inte hur du kan bevisa på något annat sätt att du körde upp manuellt.

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
Svar till: Trafikverket
Din information: