Tvång på att ha en folkbokföringsadress för att få ta del av handlingar/register

Start Forum Öppenhetsforum Tvång på att ha en folkbokföringsadress för att få ta del av handlingar/register

Taggat: 

Detta ämne innehåller 2 svar, har 2 deltagare, och uppdaterades senast av  Per Hagström 3 dagar, 7 timmar sedan.

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare

Annie

Hej,

Jag har en viktig fråga: om man är hemlös – och alltså i praktiken inte har en folkbokföringsadress – kan man på laglig grund bli nekad att få ta del av allmänna handlingar, förundersökningsprotokoll (där man t ex är målsägande), registerutdrag, utdrag ur belastningsregister etc?

Känner att detta inte riktigt har klargjorts i diskussionen kring nya dataskyddsförordningen.

Själv har jag blivit nekad att ta del av utredningsmaterial i en anmälan som jag gjort till en granskningsmyndighet pga att jag inte har en folkbokföringsadress (jag gavs därför inte chans till att yttra mig), har nekats förundersökningsprotokoll av en åklagarkammare i ett mål där jag är målsägande pga att jag inte har en folkbokföringsadress, kan inte få utdrag ur olika register pga att jag saknar folkbokföringsadress. Har begärt att få ut allt material och registerutdrag via e-post, men nekas detta.

Känner att jag behandlas som rättslös, som hemlös.
    Vore tacksam för svar som reder ut vad som gäller i utlämnande av allmänna handlingar, registerutdrag, förundersökningar etc. när man inte har folkbokföringsadress (men tillgång till e-post).

Annie

Eftersom ingen vill svara på min fråga – ni har väl beröringsskräck då jag berättat att jag är hemlös – så kan jag berätta att jag inte heller får registerutdrag från myndighet, inte ens ett avslagsbeslut via e-post. Jag nekas registerutdrag enligt dataskyddsförordningen, och man menar också att jag måste betala för ett registerutdrag om jag skulle fått det.

Hade varit bra om ni medmänniskor kunnat engagera er även i rättsövergreppen mot en hemlös person. Men jag räknas inte in i skaran, jag förstår. Trodde detta var ett forum för precis alla, men jag trodde fel.

Per Hagström
    Moderator

Hej, jag har varit upptagen med annat och därför har svaret dröjt. Jag är ingen expert på GDPR och kan inte svara på hur din rätt till ett registerutdrag påverkas av att du är hemlös. Rätten att ta del av allmänna handlingar med stöd av offentlighetsprincipen gäller alla, så mycket vet jag, och man kan inte avslå en begäran med hänvisningen till att personen i fråga saknar adress. Enligt 2 kap. 12 § tryckfrihetsförordningen har du rätt att ta del av allmänna handlingar på plats hos myndigheten utan kostnad. Däremot kan du inte kräva att få allmänna handlingar skickade till dig via e-post. Myndigheter har ingen skyldighet att lämna ut handlingar digitalt utan kan välja att göra det på papper.

• Det här svaret redigerades 3 dagar, 7 timmar sedan av  Per Hagström.
Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
Svar till: Tvång på att ha en folkbokföringsadress för att få ta del av handlingar/register
Din information: