Uppgifter om en själv

Start Forum Öppenhetsforum Uppgifter om en själv

Detta ämne innehåller 2 svar, har 2 deltagare, och uppdaterades senast av  Therese 9 månader, 2 veckor sedan.

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare

Förvirrad

Hej!

Jag har så många frågor jag inte hittar svar på.

Har kommunen/socialtjänsten skyldighet att lämna ut allt som finns angående ett ärende som gäller en själv, även då det är personliga(mina) uppgifter? Kan de säga att det inte finns mer att lämna ut fastän det finns ”hemlig” information, t. ex motivering/förslag till beslut?

Måste dokument gå mellan myndigheter för att bli offentliga även då det är ett ärende som gäller en själv?

Tillhör handläggare på kommunen och socialnämnden samma myndighet eller är det som skickas mellan dem (underlag för beslut) offentliga?

Per Hagström
    Moderator

Ja kommunen är skyldig att lämna ut alla allmänna handlingar som inte är sekretessbelagda till dig. Normalt är uppgifter inte sekretessbelagda för den person som uppgifterna gäller. Och i ditt eget ärende har du också rätt till partsinsyn enligt 16 § förvaltningslagen, vilket betyder att du har rätt att ta del av alla handlingar som tillför uppgifter till ditt ärende oavsett om det är allmänna handlingar eller inte. Som regel gäller inte heller någon sekretess mot den som är part i ärendet. Det framgår av 10 kap. 3 § offentlighets- och sekretesslagen.

Therese

Endast test

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
Svar till: Uppgifter om en själv
Din information: