Upphandlingar AF.

hem Forum öppenhetsforum Upphandlingar AF.

Detta ämne innehåller 4 svar, har 2 deltagare, och uppdaterades senast av  Per Hagström 5 månader, 1 vecka sedan.

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare

anonym

Hej!

Jag är intresserad vilka upphandlingar och avtal som Arbetsförmedlingen har tecknat med enskilda aktörer. Jag fick svaret att det är ”sekretess”. Vad göra?

Är affärsavtal mellan AF och andra företag verkligen hemliga? Det måste väl ändå gå under offentlig upphandling och därmed också bli offentlig handling? Självklart är jag också intresserad vad det kostat skattebetalarna.

Tacksam för respons och vilka argument man ska använda!

Per Hagström
    Moderator

Hej! Jag vet inte om jag förstår riktigt. Vill du ha en lista över alla (tusentals?) avtal som Arbetsförmedlingen har med olika privata aktörer eller vill du se dessa avtal? Och vem är det som har sagt att samtliga avtal som Arbetsförmedlingen har tecknat är sekretessbelagda. Det låter helt absurt.

anonym

Hej!

Nej, jag letar efter ett specifikt avtal med en rekryteringsfirma som AF tagit in för att göra sin egen (interna!) rekrytering. Jag söker också kostnaden för den här tjänsten.

För mig låter det helt galet att AF tar in externa rekryterare när man själv söker personal! Borde inte AF besitta den kompetensen själv? Varför lägga ut det på andra?

Eftersom jag inte fått något svar från AF, antar jag saken är känslig. Det kan naturligtvis ha kostat en hel del skattemedel att ta in hjälp med den egna rekryteringen. Att det förekommit, har jag bevis på, men jag skulle gärna vilja veta kostnaden och omfattningen för att vara helt säker på fakta.

Orsaken till att AF gör så här, är ju ganska oklar. Vad vill man uppnå med att inte rekrytera sin egen personal? Borde inte AF vara experter på sin egen rekrytering?

Hittills har AF:s ekonomiavdelning inte hört av sig (4/7 2017).

Finns det någon därute som vill gräva tillsammans med mig om detta, så är det bara att svara! Det kan finnas mycket mer i den här historien.

anonym

Hej igen!

Jag har fått det här svaret från AF:
    ”För att vi ska kunna göra en sekretessprövning för att avgöra om Arbetsförmedlingen kan lämna ut de uppgifter du begär eller inte behöver vi veta av vilken anledning du begär uppgiften?
    Arbetsförmedlingen
    Ekonomiavdelningen.”

Vad jag vet får man inte efterfråga anledningen till att begära ut handlingar. Någon som har en idé vad jag ska svara Arbetsförmedlingen? Jag vill ju inte förvärra situationen utan bara få ut uppgifterna.

Tacksam för snabbt svar!

Per Hagström
    Moderator

Hej! Ja, det låter som en intressant fråga om AF verkligen ska behöva ta in konsulter när det gäller rekrytering. AF kan ha rätt att fråga om ditt syfte om myndigheten behöver veta för att kunna göra sekretessprövningen. Det förutsätter för det första att den begärda handlingen omfattas av någon sekretessregel. Det finns många sekretessregler i offentlighets- och sekretesslagen men de är alla begränsade till att gälla en viss typ av uppgifter eller på en viss myndighet eller i en viss typ av verksamhet. Dessutom är det bara om sekretessregeln har ett skaderekvisit som det är relevant att fråga efter ditt syfte, alltså när frågan om sekretess avgörs genom en bedömning av om myndigheten eller någon enskild (företag eller privatperson) kommer att lida skada eller men om handlingen lämnas ut. Det finns i huvudsak två typer av skaderekvisit. Det raka som uttrycks så här i lagtext: sekretess gäller för uppgiften ”om det kan antas” att den enskilde lider skada eller men. Ett rakt skaderekvisit innebär att offentlighet gäller som huvudregel och att myndigheten oftast inte har någon anledning att fråga efter sökandens syfte. Det omvända skaderekvisitet, som innebär starkare sekretess, uttrycks så här: sekretess gäller för uppgiften ”om det inte står klart” att uppgiften kan röjas utan att den enskilde lider skada eller men. Om den tillämpliga sekretessregeln är formulerad på det sättet så kan myndigheten oftast inte lämna ut den begärda handlingen utan att känna till sökandens syfte. När myndigheten frågar efter ditt syfte så bör din motfråga alltså vara: Utifrån vilken sekretessregel efterfrågar du mitt syfte?

Det finns regler om affärssekretess som skulle kunna omfatta den aktuella fakturan. Dels sekretess som skyddar myndigheters affärsförhållanden (19 kap. 1 § offentlighets- och sekretesslagen), dels sekretess som skyddar affärsförhållanden hos de företag som gör affärer med myndigheten (31 kap. 16 § offentlighets- och sekretesslagen). Båda dessa regler har raka skaderekvisit, vilket innebär att myndigheten som regel inte får efterfråga sökandens syfte utan ska göra sin sekretessbedömning utifrån vilka uppgifter som begärs ut och om dessa är typiskt sett harmlösa eller typiskt sett känsliga.

På Allmanhandling.se finns domar som rör 19 kap. 1 § OSL och 31 kap. 16 § OSL. Om du skrollar ner bland domarna där så ser du att flera av domarna berör frågan om avtal är offentliga eller inte.

Sen kan det finnas andra sekretessregler som kan vara tillämpliga som jag inte kommer på. Men om du börjar med att fråga AF så att du vet vilken eller vilka sekretessregler som de menar är tillämpliga i det här fallet så kan du läsa dem och sedan argumentera utifrån dessa. Du kan även återkomma hit förstås om du behöver mer råd.

• Det här svaret redigerades 5 månader, 1 vecka sedan av  Per Hagström.
Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
Svar till: Upphandlingar AF.
Din information: