Nytt medieetiskt system

2018-04-03 | artiklar, Integritet, pressmeddelanden, VD's ord

Idag presenterade svenska medieföretag och medieorganisationer huvuddragen i ett vidgat och stärkt medieetiskt system. Förslaget i form av en artikel publicerades bland annat i SvD.

Med en Allmänhetens Medieombudsman och en medieetiska nämnd ska enskilda kunna anmäla publiceringar som de anser utsatt dem för publicitetsskada, t.ex. genom att de inte fått bemöta anklagelser eller påståenden eller utsatts för intrång i sin privatliv.

Arbetet inleddes mer intensivt hösten 2017 med en arbetsgrupp bestående av Kerstin Brunnberg, Fredrik Wersäll, Ola Sigvardsson, Nils Hanson och Nils Funcke. Det detaljerade förslaget har sedan i januari bearbetats och justerats och getts en utformning som Utgivarnas samtliga medlemmar  tillsammans med Publicistklubben och Journalistförbundet står bakom.

Dela gärna inlägget!

Observera att artikeln ej är uppdaterad efter publiceringsdatum

Fler artiklar i samma kategori:

Integritetspolicy - allmän

Utgivarna.se använder sig av cookies så att vi kan ge dig den bästa upplevelsen av att besöka vår webbplats. Informationen från cookies sparas i din webbläsare och gör så att vi lättare kan identifiera dig när du besöker vår webbplats igen. Vi samlar även information för att se vilka texter och artiklar som är populärast. För att läsa vår kompletta integritetspolicy tryck här!