(2014-12-12) I veckans Resumé har Jeanette Gustafsdotter, vd Utgivarna, en opinionskrönika. Det är den andra krönikan av fyra. Den första handlade om utmaningar inom mediepolitiken. Den här om stöldgods på nätet.

Tänk dig att du har ett åkeri och du vet att det är stöldgods du kör – då är det häleri. Tänk dig att rektorn på ditt barns skola mejlar ut ett tips till lärarna om att det finns en tjänst som är utmärkt att använda i undervisningen. Tjänsten heter Swefilmer. Det första exemplet är påhittat. Det andra är dessvärre hämtat ur verkligheten. Alla begriper att åkaren gör fel i det första exemplet. Det är färre som tycker att rektorn gör fel i det andra. Kanske för att de själva använder liknande tjänster.

Enligt siffror från Mediavision så skaffar sig 1,6 miljoner svenskar tillgång till 220 miljoner filmer och tv-program via illegala tjänster, som Swefilmer och The Pirate Bay. Och det bara under ett enda år. I rena siffror så innebär det att mer än en fjärdedel av all bredbandstrafik i Sverige utgörs av stöldgods. En av fyra betalar inte till upphovsmän, rättighetsinnehavare eller för innehållstjänster. Skulle lika många köpa stöldgods av åkeriet i exemplet ovan om de visste att det var stöldgods? Jag tror faktiskt inte det.

De illegala aktörerna utgör ett växande problem. Därför gick film och tv-branschens samarbetskommitté, där både TV4, SVT, MTG TV, SBS Discovery och C More ingår, samt Svenska Videodistributörers förening och Ifpi Sverige i förra månaden till Stockholms tingsrätt för att få en svensk internetoperatör att sluta distribuera Swefilmers och The Pirate Bays stöldgods.

Det här skyddet för branschen finns redan på plats i flera EU-länder. Ett svenskt blockeringsbeslut skulle ge svenska filmskapare, tv-producenter och andra samma skydd. Det skulle ge de svenska operatörerna ett tydligt mandat att stoppa illegala aktörer att distribuera och sälja annonsplatser intill innehåll som de faktiskt stulit från SVT, TV4 och Netflix. Det skulle ge film-, tv- och musikskapare möjlighet att fortsätta skapa innehåll som alla ska kunna ta del av via lagliga tjänster.

Ja, medierna måste hitta nya intäktsmöjligheter i det digitala landskapet men en första väg är att ge de rätt till de intäkter som de har rätt till. Det är svårt att konkurrera med aktörer som först stjäl dina tv-program och sedan erbjuder tittarna dem gratis i utbyte mot pengar från skrupelfria annonsörer.

Om en polis skulle stoppa lastbilen på åkeriet som körde stöldgods, skulle de bli åtalade? Och fällda? Och stoppas från att köra stöldgods? Jajamensan. Det är dags att vi har samma synsätt på det som stjäls på nätet.

Jeanette Gustafsdotter, vd Utgivarna

Krönikan är först publicerad i Resumé nr 49-50 den 11 december 2014.

Årets Momma
Gott nytt medieår