Svar till: Om allmänna handlingars offentlighet

Start Forum Öppenhetsforum Om allmänna handlingars offentlighet Svar till: Om allmänna handlingars offentlighet

Anonym
Gäst

Hej,

För att återkomma till min förfrågan ovan den 11/4 och ditt svar den 12/4 så har jag nu fått denna riktlinje från regionens registrator. Den tjänsteman som citerade detta regelverk i syfte att begränsa mina rättigheter svarade ingenting på min begäran att skicka handlingen till mig. Kan man förutsätta att en enskild tjänsteman känner till förfarandet i hantering av begäran om handlingar? Eller ska den enskilde själv förstå att skicka sin begäran till myndighetens registrator?

Och hur kan man gå vidare med sin begäran om det handlar om en handling som bara citeras av en tjänsteman? Vad gäller för utlämnandet av denna slags handling då man inte kan precisera sin begäran t.ex. med diarienummer eller ens rubrik?

Och en fråga till. Har myndigheten skyldigheter att befrämja allmänhetens tillgänglighet till offentliga allmänna handlingar (riktlinjer, regelverk etc.) t.ex. genom att lägga dem ut på webbplatsen?