Svar till: Får ingen överprövning och inget skriftligt avslagsbeslut

Start Forum Öppenhetsforum Får ingen överprövning och inget skriftligt avslagsbeslut Svar till: Får ingen överprövning och inget skriftligt avslagsbeslut

Gun
Gäst

Titta några frågor längre ner på Per Hagströms svar på inlägg om annan instans än JO som ser till att lagen följs.
Det du råkar ut för verkar vara normalförfarande hos polisen. Datainspektionen håller sjukvården om ryggen när det gäller intrång i sjukjournal som personalen inte har rätt att ta del av. De hittar också på att de inte diarieför dokument på annat sätt än på namn, inga diarenummer om de inte vill att en anmälan ska synas. Så det finns anmälningar hos dem om sånt som du nämner här som de vill dölja och sopa under mattan. Alla okynnesinloggningar i mina journaler är horribelt många. När jag frågar de som gjort det vägrar de prata med mig. Folk jag aldrig träffat och som inte har där att göra. De läser bara för att de är nyfikna och deras kollegor skrivit en massa skit som de vill läsa. Hade de någon sorts välvilja och hade rätt att läsa kunde de svara den som de läser om. JO håller polisen om ryggen. Det kallas för rättsröta. Det är så det ser ut och inte mycket den som drabbas kan göra något åt. Säkerhet när det gäller sekretess och känsliga uppgifter är obefintlig. Fast det var det förr på papperstiden också. Det är människor som är problemet.
Prova att anmäla för tjänstefel som Per föreslog. Anmäl till JO också, ibland väljer JO att kritisera och ibland vill hon inte följa lagen och skydda grundlagen hon heller. Beror nog på vem som anmäler. Har polisen och rättsväsendet bestämt sig för att man inte ska ha hjälp så gör de allt de kan tillsammans för att tysta ner en. Lagen och rättigheter är inte till för alla. Lycka till!