Svar till: Manipulering av loggutdrag för dataanvändning

Start Forum Öppenhetsforum Manipulering av loggutdrag för dataanvändning Svar till: Manipulering av loggutdrag för dataanvändning

Gun
Gäst

Tilläggsfråga:
Är det inget brott när en vårdgivare förstör sina dataloggar så man inte kan få ut loggar?

När man kan bevisa att de varit inne och läst i journalen olovandes genoma att man får loggar från annan vårdgivare, kan man anmäla både dataintrång och att de förstört loggarna?

Datainspektionen bryr sig inte, de tycker att det är okej att en vårdgivare förstör alla datainloggningar, inklusive den backup som det företaget som tillhandahåller deras journalsystem. Datainspektionen vill inte bry sig om det, eftersom “vårdgivaren har loggar från och med nu”, därför bryr Datainspektionen sig inte om att ta reda på om det finns loggar eller om det är ett omsvep av vårdgivaren för att slippa lämna ut loggutdrag på de som varit inne utan att ha rätt till det.

Jag fattar att jag kan kasta ur mig en anmälan både till Datainspektionen och polisen, men undrar om du vet vad det skulle kunna vara för lagparagraf man begått brott emot genom att förstöra både originalloggar och backup. Eller det är helt enkelt inget brott. Är det en framkomlig väg för vårdgivare som begår brott mot datajournallagen att förstöra sina loggar och backuper på det för att slippa undan sitt ansvar?

Samma sak när det är “svårt” att dra ut loggar?

Min egen gissning på mina frågor i originalinlägget är att det är polisen man ska anmäla till även på de frågorna, undrar över eventuella lagparagrafer, om du vet det?
Med vänliga hälsningar
Gun