Adressuppgifter till kommunens elever

Start Forum Öppenhetsforum Adressuppgifter till kommunens elever

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #5948
    Fredrik
    Gäst

    Hej, först och främst: tack för en bra och informativ sida!

    Jag jobbar ideellt med en ideell organisation som har ungdomsverksamhet. En gång om året genomför vi en rekrytering och skickar ut information om detta via “snigelpost”.
    Vi har under något år köpt adressuppgifter via SPAR men detta är väldigt dyrt och ohållbart för en ideell organisation.

    Vi tog därefter kontakt med kommunerna där vi bedriver verksamhet och bad om adressuppgifter till kommunens invånare födda ett visst årtal. Det har hitintills inte varit några bekymmer, fram tills nu då Helsingborgs kommun svarar:
    “Skol- och fritidsförvaltningen har svarat att detta inte är något som de kan hjälpa till med. Men att det fanns företag som säljer den tjänsten att lämna ut adressen. De gav ett exempel: adressleverantören.se.”

    Vad gäller? Jag trodde adressuppgifter till kommunens invånare och vem som går i skolan är offentliga

    #6189
    Per Hagström
    Moderator

    Hej! Till att börja med måste ni kanske vara tydliga med att ni gör er begäran med stöd av offentlighetsprincipen i 2 kap. tryckfrihetsförordningen. Om man tänker sig att kommunen har alla skolelevers hemadresser i en databas så är den databasen en allmän handling i sin helhet. Men ni vill inte ha ut alla uppgifter i databasen utan ni vill ha ett utdrag med hemadresser för en viss ålderskategori. På juristspråk heter det att ni begär en sammanställning av uppgifter ur en allmän handling eller att ni begär en potentiell handling.

    Du kan läsa mer om potentiella handlingar här: http://www.allmanhandling.se/2011/03/14/a-4-2-2-potentiella-handlingar/

    Som du ser om du följer länken ovan så kan kommunen komma med invändningen att sammanställningen inte kan göras med rutinbetonade åtgärder, dvs. att det kräver för mycket tid och arbete för kommunen att göra sammanställningen. Men förhoppningsvis har deras databas sökfunktioner som gör det lätt att dra fram just de adresser som ni är ute efter. Om det är så att ni har fått adresser tidigare så talar det kanske för att det går att göra med rutinbetonade åtgärder.

    Om adresslistan kan sammanställas med rutinbetonade åtgärder kan kommunen bara avslå er begäran om uppgifterna i listan omfattas av sekretess. Adresser är som regel offentliga om inte den berörda personen har skyddad identitet men då är det just den personens adress som ska tas bort från listan. Kommunen kan också sekretessbelägga med hänvisning till att den tror att ni kommer att använda uppgifterna i strid mot personuppgiftslagen, PUL. Här är några domar där den frågan har varit uppe och som du ser talar de för er sak:

    http://www.allmanhandling.se/?s=reklamutskick

    Tyvärr kan ni inte kräva att få ut listan i digital form utan myndigheten kan välja att lämna ut den på papper. Om ni vill få kopior skickade till er så blir det en kostnad på ett par kronor per sida. Men ni kan också välja att ta del av uppgifterna gratis på plats och då kan ni eventuellt skanna dem med egen skanner.

    Du får återkomma om ni stöter på patrull!

    Mvh
    Per Hagström

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Forumet ”Öppenhetsforum” är stängt för nya ämnen och svar.