Annan instans än JO som ser till att myndigheter följer lagen?

Start Forum Öppenhetsforum Annan instans än JO som ser till att myndigheter följer lagen?

Detta ämne innehåller 2 svar, har 2 deltagare, och uppdaterades senast av  Gun 2 månader, 2 veckor sedan.

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare

Gun

Polismyndigheten vägrar att lämna ut allmän handling, att lämna överklagbart avslag eller att säga något alls. De tiger ihjäl det. JO anser att JO inte behöver bry sig om eller uttala sig om det. Hur går man tillväga då?
    Finns det någon annan instans än JO att vända sig till när myndigheter inte följer lagen?
    Hur gör jag för att få ut allmän handling eller få ett överklagbart avslag på förfrågan, när JO anser att JO inte behöver bry sig om det?
    Kan man överklaga till domstol utan att man fått ett överklagbart avslag?

Per Hagström
    Moderator

I princip kan du polisanmäla ansvarig tjänsteman för tjänstefel. I praktiken är nog chansen minimal att få någon åtalad för detta.

Men i det här fallet blev det faktisk en fällande dom:

http://www.allmanhandling.se/wp-content/uploads/2016/11/HR_Skane_Blekinge_B_28_14.pdf

Gun

Tack Per för svar och länkning till domen.
    Jag tror inte jag kan få ”rätt” i något mot rättsväsendet.
    I domen du länkade till hade JO tagit ställning och kritiserat handläggningen. I mitt fall har JO pratat ihop sig med polismyndigheten och håller dem om ryggen. Hon är så säker på att det är vattentätt att ge sig på mig så hon ser mellan fingrarna med att polisen begår brott mot grundlagen. Hon hjälper polisen att tysta ner och tiga ihjäl mig. Denna JO kommer tillträda som domare i Högsta domstolen i september. Det är så här rättsväsendet fungerar.
    Stort tack till dig Per, för ditt svar och engagemang!

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)

Forumet ’Öppenhetsforum’ är stängt för nya ämnen och svar.