Är handlingar som finns på universitetens lärplattform allmänna handlingar?

Start Forum Öppenhetsforum Är handlingar som finns på universitetens lärplattform allmänna handlingar?

Detta ämne innehåller 1 svar, har 2 deltagare, och uppdaterades senast av  Per Hagström 3 månader, 3 veckor sedan.

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Författare

Per

På ett universitet finns en lärplattform och dokumenten som finns där är jag intresserad av att ta del av. På lärplattformen finns för olika kurser föreläsningsdokument,tentor, lösningsexempel, examensarbeten, projektrapporter, labbrapporter o.s.v. Jag tänker mig att allt detta är allmän handling i enlighet med 2 kap 3 § TF.
    1. Är så fallet?
    2. Kan jag få tillgång till en dator och titta på materialet?
    3. Kan jag ta med en usb-sticka och ladda ner valda delar, eller kan jag föra över dokument till onedrive eller liknande?
    4. Eller måste jag skriva ut valda delar och betala för kopiorna?
    5. Om jag måste betala, då kan jag väl betala med kontanta medel och kräva att ett godkänt kvitto skrivs på plats med specificerad moms m.m.?
    6. Jag skickade in begäran idag, är all information som fanns då allmän handling eller skulle de kunna radera dokument och säga att de inte har någon skyldighet att spara dokumenten?

Per Hagström
    Moderator

Hej! Om lärplattformen är något som både universitets anställda och studenterna har tillgång blir handlingarna som laddas upp där allmänna eftersom de anses expedierade/inkomna. Du kan begära att få ta del av handlingar på plats på universitet. Men det är universitet som bestämmer på vilket sätt. Det kan vara att du läser på en skärm eller att du får dem som utskrifter. Om du vill ha kopior av handlingarna som du kan ta med dig finns den en begränsningsregel i andra meningen i 2 kap. 13 § tryckfrihetsförordningen som säger att myndigheten bara är skyldig att lämna ut kopiorna som utskrifter. Du kan alltså inte kräva att få dem på en USB-sticka eller till din onedrive. Det finns däremot inget förbud för myndigheten att lämna ut handlingarna digitalt så om universitet inte ser något hinder för det så kan du få ut dem elektroniskt. Du har rätt att betala kontant, se mitt svar i denna tråd. Jag vet inte vad du har rätt till för typ av kvitto. En myndighet får aldrig radera dokument som omfattas av en begäran om att ta del av allmänna handlingar så länge frågan om utlämnande inte är slutligen avgjord.

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
Svar till: Är handlingar som finns på universitetens lärplattform allmänna handlingar?
Din information: