åtgärdprogram

Start Forum Öppenhetsforum åtgärdprogram

Detta ämne innehåller 2 svar, har 2 deltagare, och uppdaterades senast av  Per Hagström 1 vecka, 2 dagar sedan.

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare

elina olsson

Hej
    Har varit i kontakt med en rektor där mitt barn(19år) går.
    Hen vill ej lämna ut ett pågående åtgärdsprogram innan min son har skrivit under den.
    Kan hen neka mig det?

MVH Elina

Gun

Ja, eftersom han är myndig kan hen neka det. Din son bestämmer över sig själv nu. Det enda ansvar du har är att betala för honom. I övrigt har han bestämmanderätt över allt som rör honom själv i skolan. Du har inte rätt till insyn alls om inte din son ger sitt medgivande till det. I lagens mening gäller även det funktionshindrade ungdomar. (Sedan hur dessa ungdomar hanteras i praktiken är en annan femma.) Förstår att er situation är svår, men läraren har lagen på sin sida att stänga dig ute, trots att du sitter med ansvar att både försörja honom och hjälpa honom att få skolgången att fungera.
    /Gun, lekman

Per Hagström
    Moderator

I och med att din son är vuxen så har du inte den rätt till insyn som tillkommer en vårdnadshavare. Däremot har var och en rätt att begära ut allmänna handlingar från myndigheter och ett åtgärdsprogram blir en allmän handling när det är beslutat av rektorn eller någon annan som har rätt att fatta ett sådant beslut. Nästa fråga är om åtgärdsprogrammet är offentligt eller om det innehåller sekretessbelagda uppgifter som inte kan lämnas ut till dig. Så här står det i propositionen 2013/14:160 på sidan 14 sista stycket:

“Eftersom åtgärdsprogram utgör ett beslut faller åtgärdsprogram utanför det sekretessreglerade området. Regleringen innebär alltså att uppgifter om enskildas personliga förhållanden i en utredning om särskilt stöd kan omfattas av sekretess, men att ett beslutat åtgärdsprogram är en offentlig allmän handling.”

Att sekretess inte gäller beslut framgår också direkt av lagtexten i 23 kap. 2 § andra stycket sista meningen offentlighets- och sekretesslagen.

Du kan även läsa på sidan 16-17 i Skolverkets allmänna råd om bland annat åtgärdsprogram.

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
Svar till: åtgärdprogram
Din information: