Begära ut all e-post från myndighet

Start Forum Öppenhetsforum Begära ut all e-post från myndighet

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #9900
    anders
    Gäst

    Hej,

    Jag undrar om det är går att ställa en begäran till en myndighet om att få ut samtlig e-post från alla e-postkontot som tagits emot och skickats under x antal år?

    Syftet är för ett forskningsprojekt där man med automatik undersöker e-e-postmeddelandens innehåll och vilka som de har konverserat med.

    Om ja, hur skulle man kunna tänka sig begära detta? Det skulle naturligtvis innebära en större datamängd. Kan man bistå med t.ex hårddisk där meddelanden kan lagras? Kan de ta ut avgift för detta?

    Mvh,
    Anders

    #9961
    Per Hagström
    Moderator

    Hej! Myndigheten i fråga skulle antagligen inte vilja lämna ut ett så stort och potentiellt integritetskränkande material i digital form. Den skulle inte heller vara skyldig att göra det eftersom myndigheter kan välja att lämna ut digitala handlingar i form av utskrifter på papper. Du får också tänka på att det skulle kräva en enorm arbetsinsats av myndigheten att gå igenom alla mejl för att kontrollera om de är allmänna handlingar och inte innehåller sekretessbelagda uppgifter som måste maskeras före utlämnande.

    #9970
    anders
    Gäst

    Hej,

    Tack för snabba svaret!

    Har de dock möjlighet att neka en sådan begäran? (oavsett om de skulle välja att skriva ut på papper eller ge digitalt)

    Jag förstår att det skulle innebära en stor insats för myndigheten i fråga.

    Mvh,
    Anders

    #10067
    Per Hagström
    Moderator

    Nej, de kan inte avslå på den grunden att det är ett stort material som kräver en stor arbetsinsats att gå igenom. Men om tillräckligt många gör den typen av begäran tillräckligt många gånger så kommer vi att få en lagändring som ger myndigheter den möjligheten. Det vore synd!

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Forumet ”Öppenhetsforum” är stängt för nya ämnen och svar.