Begära ut offerter

Start Forum Öppenhetsforum Begära ut offerter

Detta ämne innehåller 3 svar, har 2 deltagare, och uppdaterades senast av  D 1 dag, 16 timmar sedan.

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare

Carl-Johan

Hej,
    Jag har stött på patrull när jag har bett att få ut inkomna offerter till kommun och landsting. Så här: jag har hittat fakturor som är betalda för konsultuppdrag. Via fakturan har jag fått se avtalet som ligger till grund för de attesterade fakturorna. Dessa avtal är alltid skrivna av den upphandlade myndigheten.

Jag har då bett att få se den offert (från konsultföretaget) – i original – som gjorde att just de vann upphandlingen och fick skriva avtalet. Dessa offerter får jag inte se.

Har myndigheterna rätt att gömma dessa underlag från mig eller kan jag kräva att få ut dem?

Per Hagström
    Moderator

En inkommen offert är en allmän handling som du har rätt att ta del av i de delar som inte är sekretessbelagda enligt någon regel i offentlighets- och sekretesslagen. Om en myndighet vägrar lämna ut hela eller delar av en allmän handling p.g.a. sekretess så ska du få besked om vilken sekretessregel som myndigheten stödjer sig på. Du kanske ska börja med att be myndigheten om detta så kan du återkomma när du vet lite mer om varför myndigheten sekretessbelägger offerterna.

Carl-Johan

Hej,
    Tack – jag forstätter att söka. I mitt specifika fall handlar det om gränslandet mellan de statliga ramavtalen och myndigheternas avrop på dessa avtal. Enligt Kammarkollegiet skall avropen hanteras som vanliga upphandlingar (avropsförfrågan skickas ut till alla leverantörer som har ramavtal och de inkommmer med anbud = offerter, som skall hanteras som offentlig handling).

MEN, myndigheterna duckar och säger att de har använt det statliga ramavatlet (och att det är där avtalsvillkoren är reglerade), och att de därmed inte har tillgång till dem.

Hur går jag vidare då: de säger att de inte har dokumenten jag är på jakt efter, medan Kammarkollegiet säger att de måste ha de dokument jag är på jakt efter.

Hälsningar

Carl-Johan

D

Det låter som att det inte finns offerter utan bara avrop. Huruvida det är korrekt av dem eller inte låter jag vara osagt.

Det är olika om ny offert görs för varje avrop.
    Ett ramavtal är ju tex för pennor för en myndighet. Självklart tas inte en offert in för varje beställning av nya pennor- det är reglerat i avtalet och där står även hur beställningarna ska gå till.
    Andra avtal är skrivna annorlunda – och i vissa görs ny upphandlingsrunda om summan överstiger visst belopp.
    Vill du veta priser från visst avtal – så står det u ramavtalet. Vill du se kostnader myndighet gjort är mitt tips fakturor.

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
Svar till: Begära ut offerter
Din information: