Begära ut scheman

Start Forum Öppenhetsforum Begära ut scheman

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Anonym
    Gäst

Hej!

Jag håller på att arbeta med ett ärende som rör förlossningsvården. Jag skulle behöva få ut arbetsscheman för läkare under en viss period. När jag pratar med verksamhetschefen säger hen att hen kan ge mig scheman, dock helt utan namn och personnummer, bara tider med andra ord.

Min fråga är då, finns det något sätt att kringå detta och få information om vilka läkare som jobbade tillsammans under vissa tider?

Per Hagström
    Moderator

Hej, jag utgår från att det är en offentligt driven vårdinrättning där offentlighetsprincipen gäller. Utgångspunkten är att uppgifter i allmänna handlingar är offentliga. Verksamhetschefen kan bara hemlighålla uppgifter i dessa handlingar om det finns en eller flera tillämpliga sekretessregler som skyddar uppgifterna. Det första du bör göra är därför att fråga vilken eller vilka sekretessregler som verksamhetschefen stödjer sig på när hen hemlighåller namn respektive personnummer. Du kan väl ställa den frågan och återkomma när du har fått svar.

Anonym
    Gäst

Hej!

Hen hänvisar till paragraf 10 i offentlighets- och sekretessförordningen.

http://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/offentlighets–och-sekretessforordning-2009641_sfs-2009-641

Så vitt jag tolkar det så har hen rätt att plocka bort personnummer, men inte namn, med stöd av paragraf 10.

“- nämnder som utövar ledning av hälso- och sjukvårdsverksamhet enligt hälso- och sjukvårdslagen (2017:30) eller de andra myndigheter som svarar för personaladministrativ verksamhet avseende hälso- och sjukvårdspersonal,”

Är rätt ointresserad av personnummer så det gör mig egentligen inget, jag behöver bara kunna koppla ihop vissa namn för att se vilka inom personalen som arbetade med varandra vid ett visst tillfälle.

Per Hagström
    Moderator

Du tolkar helt rätt. Jämför med detta avgörande:

KR Göteborg 5568-12

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Forumet ”Öppenhetsforum” är stängt för nya ämnen och svar.