Behov av att söka igenom många mail för att identifiera begånget fel

Start Forum Öppenhetsforum Behov av att söka igenom många mail för att identifiera begånget fel

Detta ämne innehåller 1 svar, har 2 deltagare, och uppdaterades senast av  Per Hagström 1 vecka, 2 dagar sedan.

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Författare

Atakan Erik Befrits

Hej Per,

Jag heter Atakan Erik Befrits och driver (självklart tillsammans med tusentals andra aktivister) en svensk och en global NGO för rätten till säkrast möjliga nikotinprodukter. Fascinerande nog är den absolut säkraste nikotinprodukten i världen som inte är ett registrerat läkemedel, just svensk snus (gärna enligt GOTHIATEK standard el motsvarande). Även äldre snus är så pass oskadligt att man helt enkelt under 100 år i Sverige inte kan mäta skillnaden i hälsoutfall mellan livslånga snusare och hälsointresserade kreti och pleti. Därmed kan man även dra slutsatsen att byte från cigaretter till snus är precis lika bra som att sluta helt med all tobak. Om man med snus dessutom byter ett par veckor/månader tidigare än man annars helt hade slutat röka och slutat med all tobak – och sedan fortsätter snusa resten av livet – så har man i risktermer fortfarande gjort en rejäl nettovinst för sig själv och för andra i närheten som undviker exponering för tobaksrök.

Jag har tidigare bifogat två dokument i ett fotografi, från 2016 där man från SBU skriver hur man alltid gör, och en beslutad projektplan från SBU 6 månader efter att ett samarbetsavtal mellan dem och Folkhälsomyndigheten undertecknades. Skillnaden i highlights som du ser specificerar ett högst ovanligt, unikt närmast, undantag. Skräddarsytt för att skydda Regeringens ANDT politik från de självklara slutsatserna som SBU skulle dra om man kollade på etik och hälsoekonomi kring exempelvis snus. Ungefär 300,000 svenska snusare är löpande (snusrelaterat åtminstone) fullt friska före detta dagligrökare, och influx/utflux är minst 5,000 per år i nuläget. Det samlade värdet av de 300,000 är ca 200-250 miljarder (varje rökslut är värderat till 700-800 tusen pix) och den årliga takten av slutare är värd 3,5 miljarder och de som inte röker tack vare snus spar samhället kostnader på mellan 10-20 miljarder per år.

Men det är fult att snusa och vi har en felöversatt ramkonvention, för att det är fult att snusa…..

Jag fick precis in ett svar från SBU där man meddelar att man bytt beteckning på projektet från Utvärdering till Beredning, trots att det i originalavtalet står tydligt Utvärdering. I och med att man kör Beredning så kan man ducka etik och hälsoekonomi helt och hållet – vilket är precis vad Folkhälsomyndigheten absolut måste få till stånd, och fick till stånd.

// Då det här projektet har beteckningen SBU Bereder, så innebär det att det inte kommer att bli en fullständig utvärderingsrapport. Projektet inkluderar inte hälsoeffekter, hälsoekonomi eller etik och då det för vår del framförallt handlar om att gå igenom och sammanställa forskningsunderlag så har vi heller inte planerat in brukarsamverkan i detta projekt.//

Alltså skulle jag egentligen behöva be om att få fråga dig om råd hur fan jag skall kunna “hitta” skiftet från det ena till det andra formatet på utredningen. Jag skulle nog behöva be dem söka igenom in och utgående mail mellan FoHM och SBU med några särskilda söktermer – helst innan de hinner rensa mailen vilket jag tror de gör i detta nu (min hustru kan en del om hur man sopar myndighetsspår). Samtidigt såg jag på din hemsida en kommentar från några månader sedan bara att det kunde myndigheten vägra att utföra. I det här läget är det nog så att de skulle hitta på i princip vad som helst för att slippa ta fram maillistor. Där någonstans måste det rimligen finnas noteringar om varför FoHM absolut inte kunde tolerera att SBU också skulle göra etiska och hälsoekonomiska bedömningar.

Tack på förhand och ledsen om det här är helt utanför vad du/ni kan tänka er att ge råd kring.

Med vänlig hälsning
    Best regards
    Erik Atakan Befrits
    INNCO och NNA Sweden
    Ramkonventionens artikel 5.3 kompatibla frivilligorganisationer som arbetar för likabehandling av all skademinimering – alltså även för tobak/nikotin – något som är förbjudet enligt den svenska (medvetet) felöversatta konventionstexten.

Per Hagström
    Moderator

Hej! Den här domen visar att det är möjligt att begära ut mejl som innehåller vissa specifika ord:

http://www.allmanhandling.se/wp-content/uploads/2015/09/KR_Goteborg_514_15.pdf

Men denna dom kan tolkas som att begäran inte får vara för bred utan behöver begränsas i tid eller kanske till vissa avsändare och mottagare:

http://www.allmanhandling.se/wp-content/uploads/2018/12/KR_Sthlm_7359_18.pdf

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
Svar till: Behov av att söka igenom många mail för att identifiera begånget fel
Din information: