bilagor till e-post allmän handling?

Start Forum Öppenhetsforum bilagor till e-post allmän handling?

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    Maria
    Gäst

Har från en myndighet begärt ut viss mejlkonversation, och till slut fått den. Dock framgår det av en del av mejlen att de även innehåller bilagor. (Detta märks genom formuleringar av typen “Hej! Här är dokumentet du frågade efter”, osv) Dessa bilagor har jag inte fått ta del av, vilket gör att en stor del av den information jag behövde få se ändå inte nått mig. Frågan är därför: Är inte även bilagor i e-post allmänna handlingar (i fall de inte är sekretessbelagda av något skäl)?

Per Hagström
    Moderator

Bilagor till e-postmeddelanden är inkomna och därmed allmänna handlingar hos myndigheten. Att skicka e-post med bilagor är ett av många sätt att ge in handlingar till en myndighet och det finns inget som säger att e-postbilagor skulle vara undantagna offentlighetsprincipen. I det här fallet har myndigheten kanske valt att tolka din begäran så att det bara är själva e-postmeddelandena som du önskar. Då behöver du kanske specificera att begäran även omfattar bilagor.

Maria
    Gäst

Tack för svar. Jag skrev till dem och sa att mejlen indikerar att de ska innehålla något mer i form av bilagor och att jag ville ta del av dem också, och fick till svar att jag hade fått alla bilagor. Vilket så klart inte verkar stämma, då man ändå måste förutsätta att folk inte skriver saker som “Hej! Här är det du efterfrågade” och liknande utan att bifoga något. Det finns även mejl som inte innehåller någonting, vilket liksom inte verkar vara logiskt…

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Forumet ”Öppenhetsforum” är stängt för nya ämnen och svar.