Blankett – allmän handling?

Start Forum Öppenhetsforum Blankett – allmän handling?

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Författare
    Anna M
    Gäst

Skatteverket har nekat mig att få tillgång till blankett för att kunna ansöka om sekretessmarkering. Jag har besökt sk service center där man påstod följande: ”Vi har inte lov att dela ut sådana blanketter”, resp. att ”Särskild handläggare måste bedöma om man har rött till sekretessmarkering innan blankett skickas ut, och endast vid telefonsamtal då man måste uppge alla personuppgifter”.
    Även vid e-postförfrpgan vägrar man att skicka blankett digitalt.

Som brottsutsatt kan det vara så att man behöver vistas på annan ort än där man är folkbokförd, och man kan då behöva besöka t ex ett servicekontor för att få tillgång till blanketter av olika slag. Har en myndighet rätt att neka mig en blankett ”på stället” och är en blankett att anse som allmän hadling? Får en myndighet ställa upp villkor för att lämna ut en blankett?

Per Hagström
    Moderator

Hej! Blanketten är en allmän handling eftersom den uppenbarligen har lämnats ut (expedierats) vid flera tillfällen till personer som ska ansöka om sekretessmarkering. Därmed har du rätt att få en kopia av blanketten med stöd av offentlighetsprincipen. Det är bara om uppgifterna i blanketten är sekretessbelagda enligt någon sekretessregel som myndigheten kan neka. Det verkar osannolikt att uppgifter i en blankett som inte är ifylld skulle vara sekretessbelagda.

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Forumet ”Öppenhetsforum” är stängt för nya ämnen och svar.