Censur av sökande till GD-tjänst

Start Forum Öppenhetsforum Censur av sökande till GD-tjänst

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Författare
    Daniel Persson
    Gäst

Jag begärde få ut alla ansökningshandlingar, och alla som sökt till jobbet som GD för SIDA, som Carin Jämtin fick. (UD2017/08725/RS)

Jämtins ansökan kunde jag få på papper, men inte elektroniskt.

Av de som sökt tjänsten fick jag en lista på vilka som sökt tjänsten och vilket datum deras ansökan kommit in. Vem som sökt var dock censurerat på grund av att “de som sökt kunde lida men”. Det som jag fastande för var att en ansökan var ditskriven för hand, ungefär tre veckor efter att ansökningstiden gått ut.

Frågan jag ställer mig är hur man ska kunna granska staten när gemene man inte får reda på vilka personer som sökt en viss tjänst? Och man får inte ut vilka deras kvalifikationer är. Det skulle kunna vara en person som är mycket mer lämpad som GD för SIDA som blir åsidosatt, då denna person inte har rätt kontakter in i Socialdemokraterna.

Jag har överklagat enligt följande:

“Departementssekreteraren har inte pekat på någon specifik omständighet som talar för att de berörda personerna kommer att lida men. Därför är uppgifterna offentliga.”

Sannolikheten att få uppgifterna avmaskade lär vara extremt små.

Per Hagström
    Moderator

Hej! Det deprimerande svaret på din fråga är att gemene man inte kan granska tillsättningar av generaldirektörer. Huvudregeln är annars att insyn ska råda i statens rekryteringar. Men vid rekrytering av de allra högsta myndighetscheferna har lagstiftaren inskränkt offentlighetsprincipen eftersom man tror att vissa av de mest kvalificerade sökande skulle avstå från att söka dessa tjänster om deras ansökningar blev offentliga. Det kan ju vara personer som redan har höga chefstjänster och som inte vill avslöja för sin arbetsgivare, sina medarbetare eller sina kunder att de funderar på att sluta. Den aktuella sekretessregeln finns i 39 kap. 5 b § offentlighets- och sekretesslagen men det vet du antagligen eftersom du har överklagat. Regeln har ett omvänt skaderekvisit vilket betyder att myndigheten inte behöver peka på någon specifik omständighet som talar för sekretess. Snarare ligger det på dig att förklara vad du tänker använda uppgifterna till och varför denna användning inte kommer innebära men för den berörda personen.
    Mvh
    Per Hagström

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Forumet ”Öppenhetsforum” är stängt för nya ämnen och svar.