Diskriminering av kollegor med utländsk bakgrund

Start Forum Öppenhetsforum Diskriminering av kollegor med utländsk bakgrund

Detta ämne innehåller 1 svar, har 1 deltagare, och uppdaterades senast av  Man 7 månader, 1 vecka sedan.

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Författare

Gunnar

Hej.
    Jag har vid jämförelse med vänner med utländsk examen noterat att det inom vår region föreligger en skillnad som inte är helt obetydlig och i flertalet fall ej motiverad. Har försökt HR-avdelningen i min region att ge mig lönelistor på personal inom vår Yrkeskategori för att kunna jämföra. Har då fått besked att detta absolut är allmänna handlingar men att omfattningen av min begäran gör att den inte lämnas ut och hänvisar till
    15 kap 2 § Försvarssekretess
    Sekretess gäller för uppgift som rör verksamhet för att försvara landet eller planläggning eller annan förberedelse av sådan verksamhet Samt
    18 kap 13 § Risk- och sårbarhetsanalyser m.m.

Jag har blivit erbjuden istället median-lön, medellön etc. Tycker dock ej det är tillräckligt för att kunna visa konkreta exempel.
    Jag planerar att överklaga detta men skulle nog behöva lite råd om argumentation.

Man

Om myndigheten tillhör totalförsvaret – t ex Försvarsmakten, Kriminalvården eller polisen – får du nog finna dig i att fullständiga listor inte lämnas ut p g a försvarssekretessen. Om du känner till ett fåtal enskilda personer som arbetat lika länge och med samma saker, borde du kunna få ut dessa.

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)

Forumet ’Öppenhetsforum’ är stängt för nya ämnen och svar.