E-postmeddelande som både skickats internt och externt

Start Forum Öppenhetsforum E-postmeddelande som både skickats internt och externt

Etiketter: , , ,

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    Zemmita
    Gäst

Hej!

Jag har en fråga om när ett e-postmeddelande ska anses vara en allmän handling. Situationen är som följer: På myndigheten P finns ett e-postmeddelande som skickats mellan tjänsteman A och tjänsteman B. Samma mejl har samtidigt skickats till myndigheten Q (att tjänsteman A skickat ut det till dessa två mottagare framgår alltså av adressraden på mejlet). Jag har begärt att få del av e-postmeddelandet från tjänsteman B. Tjänsteman A har med stöd av gallringsregler redan raderat det utgående mejlet från sin utkorg.

Nu hävdar myndigheten P att det e-postmeddelande jag begär ut från tjänsteman B:s inkorg inte är en allmän handling eftersom det endast är en del i intern kommunikation mellan medarbetare, trots att samma e-postmeddelande samtidigt skickades till myndigheten Q. Är detta en korrekt slutsats från myndighetens sida?

/Zemmita

Per Hagström
    Moderator

Är det här ett verkligt fall eller hypotetiskt? Intressant frågeställning i vilket fall som helst. När man begär ut en expedierad handling, t.ex. ett brev, så är det ju inte handlingen som myndigheten har skickat iväg som man får ut, utan den kopia av handlingen som myndigheten har sparat hos sig. Jag tycker inte att det borde spela någon roll om den kopian ligger hos tjänsteman A eller B. Se till att få ett överklagbart beslut innan tjänstemän B också gallrar mejlet! Jag känner inte till något fall där denna fråga har prövats så det vore välkommet om du överklagade.

Zemmita
    Gäst

Ok, tack för svar. Det är ett verkligt fall där detta argument först drogs upp för att inte lämna ut. Efter att det ifrågasatts lämnades meddelandet ut till slut efter en sekretessprövning. Men det var uppenbart att det inte var ett självklart beslut att göra på det sättet och jag tänker att det kanske är ett argument som kan framföras framöver – om chansen uppstår lovar jag att överklaga :).

Jag tänker att en bilaga i ett e-postmeddelande som är allmän handling fortsätter ju vara allmän även om den bara skickas internt på myndigheten. Dvs om någon begär ut ett sådant internt e-postmeddelande inklusive bilaga borde i a f bilagan i sig lämnas ut. Att informationen i detta fall bara finns i själva e-postmeddelandet och inte i en bilaga borde ju inte spela någon roll.

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Forumet ”Öppenhetsforum” är stängt för nya ämnen och svar.