En fråga till om e-post

Start Forum Öppenhetsforum En fråga till om e-post

Detta ämne innehåller 2 svar, har 2 deltagare, och uppdaterades senast av  Andreas Ekström 1 månad, 2 veckor sedan.

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare

Maria

Ursäkta att jag besvärar med flera frågor. Jag försöker kartlägga hur vissa ärenden hanterats av en myndighet, och då träffar jag på en del tveksamheter som jag inte vet hur eller om jag kan gå vidare med.
    Min fundering nu gäller e-post som jag begärt ut. Min begäran handlar om vissa personers mejltrafik. Jag har då, i en del fall, fått se mejl (dock ofta efter visst tjat). Men i ett par andra fall har jag fått meddelande från registratorn att min begäran skickats vidare “för handläggning” till just den person vars e-post jag begärt ut. Frågan är om det är korrekt förfarande. Jag tycker att det låter olämpligt och att det innebär en risk att den person vars mejltrafik jag efterfrågar raderar mejl pga att den vill försöka dölja något. Jag kan i och för sig förstå att vissa mejl är av rent privat karaktär och därför inte ska utgöra allmänna handlingar, men jag har svårt att se att det är personen själv som ska avgöra det.

Per Hagström
    Moderator

Ingen fara. Du kan se mitt svar på denna fråga:

Tjänstemans epost raderade.

Andreas Ekström

Hej!
    Som så många andra har jag en fråga om e-post.
    En tjänsteman inom kommunen har fått ett mejlt skickat direkt till sin mejl, alltså xxxx.yy@kommunen.se. Registratorn säger sig inte ha möjlighet att ta fram mejlet till mig, trots att jag har ämne och tid som mejlet ska ha kommit in till tjänstemannen. Registratorn hänvisar mig direkt till tjänstemannen som inte är tillgänglig. Borde inte registratorn kunna få fram mejlet som tjänstemannen ska ha fått?
    MVH Andreas

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
Svar till: En fråga till om e-post
Din information: