En till fråga om E-post och tjänstemän

Start Forum Öppenhetsforum En till fråga om E-post och tjänstemän

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    Andreas Ekström
    Gäst

Hej!
    Som så många andra har jag en fråga om e-post.
    En tjänsteman inom kommunen har fått ett mejlt skickat direkt till sin mejl, alltså xxxx.yy@kommunen.se. Registratorn säger sig inte ha möjlighet att ta fram mejlet till mig, trots att jag har ämne och tid som mejlet ska ha kommit in till tjänstemannen. Registratorn hänvisar mig direkt till tjänstemannen som inte är tillgänglig. Borde inte registratorn kunna få fram mejlet som tjänstemannen ska ha fått?
    Ber om ursäkt att jag råkade svara i en tidigare tråd, det var inte min mening.
    MVH Andreas

Per Hagström
    Moderator

Hej, myndigheter måste ha ett system som gör att de har tillgång till sina anställdas e-post även när dessa är frånvarande. Det här eftersom eventuella allmänna och offentliga handlingar som finns i de anställdas in- och utkorgar ska lämnas ut skyndsamt om någon begär ut dem. Det kräver att de anställda har gett registratorn eller någon annan kollega fullmakt att gå in i deras mejl när de är frånvarande. Om en anställd har missat eller vägrat ge en sådan fullmakt måste han eller hon omgående skaffa sig tillgång till sin mejl för att kunna sköta utlämnande själv. Se detta beslut från JO:

http://www.allmanhandling.se/wp-content/uploads/2012/02/JO_2002_03_s_497.pdf

Om du har framställt din begäran hos en registrator måste han eller hon se till att din begäran blir prövad av någon som är behörig att göra det. Registratorn kan inte kräva att du ska vända dig till någon annan på myndigheten med din begäran.

Sten Claesson
    Gäst

Hej!

I Vädtra Götaland vill en instans ha två kronor får varje kopia de lämnar ut, vilket jag tycker låter mycket.

Finns det någon regel för hur mycket en myndighet får ta betalt för utlämnande av kopior?

MVH
    Sten

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Forumet ”Öppenhetsforum” är stängt för nya ämnen och svar.