Facebook

Start Forum Öppenhetsforum Facebook

Detta ämne innehåller 1 svar, har 2 deltagare, och uppdaterades senast av  Per Hagström 1 år, 9 månader sedan.

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Författare

Johan

Hej! Ett kommunalråd i min kommun har beslutet sig för att blockera mig på Facebook detta resulterar i att jag inte kan se något av informationen han skriver. Och han debatterar mycket flitigt, är duktig på att svara på frågor kring kommunen, dvs i min mening agerar han tydligt som statstjänstemän och inte som privatperson. Till saken hör att han har en till profil på Facebook som är mer öppet politisk denna används dock enbart vid mer strukturerade utkast, ej vid diskussioner.

Min gissning är att det förutom att det är emot Facebooks policy med fler konton, även strider mot offentlighetsprincipen att låsa ute kommuninvånare, vad tror ni och hur skulle man gå vidare?

Per Hagström
    Moderator

Hej Johan! Du kan läsa den här domen som rörde en person som hade blivit blockerad från M-politikern Filippa Reinfeldts Instagramkonto. I landstingets överklagade beslut kan du se att personen även anmälde detta till JO men det verkar som att JO inte tog upp klagomålen till prövning. Om politikern i ditt fall skriver saker på Facebook i sin egenskap av myndighetsföreträdare så blir det allmänna handlingar som du kan begära ut via registrator på kommunen oavsett om du har tillgång till politikerns konto eller inte.
    Mvh
    Per Hagström

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
Svar till: Facebook
Din information: