Får inget svar, öperprövning och skriftligt avslagsbeslut

Start Forum Öppenhetsforum Får inget svar, öperprövning och skriftligt avslagsbeslut

Detta ämne innehåller 1 svar, har 2 deltagare, och uppdaterades senast av  Per Hagström 6 månader, 2 veckor sedan.

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Författare

Anna

Jag ställde fråga för över en vecka sedan, angående att jag inte får någon överprövning och inget avslagsbeslut från polismyndighet. Jag får inget svar. Om man har ett sådant här forum där man uppger att man ”hjälper till att få insyn” då borde också alla frågor besvaras. Tydligen är det skillnad på folk som får svar, och de som inte får svar. Jag är en i en utsatt situation därin personliga integritet har skadats svårt genom ett flertal dataintrång i säkerhetsklassade register. Polisanmälan har gjorts, men jag får ingen insyn och kan inte därför få varken upprättelse eller skadestånd. Jag känner stor ilska och vanmakt. Är detta konstigt? Ska jag uteslutas från att få svar på vad jag kan göra då jag nekas mina rättigheter att få brslut prövade av domstol?

Att krypa och fjäska för att få svar och hjälp, det ligger inte för mig. Du som modererar detta forum tycker jag ska fundera över hur du särskiljer folk och varför forumet finns till. Det var dig jag ville få svar från, du tycks ju svara alla andra. Vad ör det fel på min fråga? Jag tycks ha missuppfattat att detta forum var till för alla. Fint, men klargör då detta tydligt i text ovanför frågeformuläret, så behöver vi som inte passar, göra oss varken besvär eller förhoppningar om hjälp.

Anna

Per Hagström
    Moderator

Hej, jag ber om ursäkt att svar har dröjt. Tillsynsmyndigheter när det gäller den här typen av frågor är JO och JK. Du kan anmäla polisen dit. Du kan också polisanmäla dem tjänstemän som du menar är ansvariga för att inget beslut har fattats. Att inte meddela ett skriftlig avslagsbeslut med besvärshänvisning i ett ärende om utlämnande av allmänna handlingar kan vara tjänstefel vilket du ser i den här domen.

Anmälningar mot poliser hanteras av Särskilda utredningar som du kan läsa om här.

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)

Forumet ’Öppenhetsforum’ är stängt för nya ämnen och svar.