Felaktigt tillkomstdatum

Start Forum Öppenhetsforum Felaktigt tillkomstdatum

Detta ämne innehåller 2 svar, har 1 deltagare, och uppdaterades senast av  D 2 dagar, 23 timmar sedan.

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare

Carl Kollberg

En allmän handling innehåller ett felaktigt “tillkomstdatum” och ska diarieföras; vilket datum ska jag registrera… det felaktiga eller det “rätta” (utan att ändra i dokumentet) – eller finns det ett annat tillvägagångssätt… Att skriva ut dokumentet, justera datumet och scanna in det igen med det korrekta datumet och sedan registrera?

Med vänlig hälsning
    Calle

D

Hej.
    Som jag ser det:
    Det är korrekt datum som ska anges i diariet.

Om du av någon anledning inte kan göra anteckning direkt i dokumentet (eftersom det är ett digitalt originaldokumen t.ex.) så gör en tjänsteanteckning på något annat sätt om varför du registrerat ett annat än det står på dokumentet. Ibland går det göra sådant förtydligande direkt i diariet, ibland får du helt enkelt skapa en handling som innehåller den tjänsteanteckningen.

D

Tillägg. Det är när handlingen upprättats eller inkom som ska anges.
    Många dokument har då annat än när ärendet blev avslutat. Det är inget konstigt och behöver inte skrivas något särskilt om. Som jag ser det handlar det mest om ni varit framme med fel ankomstämpel.

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
Svar till: Felaktigt tillkomstdatum
Din information: