FÖRFRÅGAN FRÅN PWC OM ALLMÄN HANDLING

Start Forum Öppenhetsforum FÖRFRÅGAN FRÅN PWC OM ALLMÄN HANDLING

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Författare
    Suzana
    Gäst

Hej,

Jag arbetar i kommun och PwC har till oss inkommit med en förfrågan om att ta del av allmänna handlingar (fakturor och underlag inom ett visst område). Min chef har gjort bedömningen att en revisionsfirma som är upphandlad av kommunen inte omfattas av samma principer som övriga frågeställare i krav på hur skyndsamt vi sammanställer och lämnar ut materialet. Min uppfattning är dock en annan då jag tolkar det som att vår upphandlade revisionsfirma, i detta fall PwC, är en extern part och att deras förfrågan ska behandlas på samma sätt som “övriga” externa förfrågningar.

Har du möjlighet att förklara hur vi ska tänka i denna fråga så att vi gör på rätt sätt?

Vänliga hälsningar
    Suzana

Per Hagström
    Moderator

Hej Suzana! Jag har inget säkert svar på den här frågan. Det kanske handlar om hur man ska se på PwC:s konsult i just det här sammanhanget. Är det en representant för ett privat företag som har kommit in med begäran till er eller är konsulten så nära knuten till kommunen, t.ex. arbetsleds av en av kommunens chefer, att han eller hon ska ses som en del av kommunens organisation? Om det är en representant för ett privat företag skulle jag säga att ni bör hantera begäran enligt TF:s regler om skyndsamhet. Men om konsulten ska ses som kommunens representant kan ni hantera den som en förfrågan från någon av kommunens förvaltningar. Det skulle kunna vara ett sätt att tänka men jag vet inte om det är rätt.

Angående frågan om en konsult ska betraktas som fristående i förhållande till myndigheten kan du läsa här:

KR Sthlm 7511-11

KR Sthlm 3745-11

KR Gbg 3137-11, KR Gbg 2607-11

http://www.allmanhandling.se/wp-content/uploads/2017/04/HFD_874_16.pdf

Inhyrd internrevision var fristående

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Forumet ”Öppenhetsforum” är stängt för nya ämnen och svar.